SHANGHAI - De allereerste door China geproduceerde passagiersjet rolt vrijdag (21 december) van de productieband. Dat meldt de Chinese overheid via staatspersbureau Xinhua. Het gaat om de ARJ21-700 van de China Aviation Industry Corporation I (AVIC I), een groot industrieel luchtvaartconglomeraat dat bestaat uit zo'n honderd bedrijven.
Het vliegtuig biedt plaats aan tussen de 78 en 90 passagiers en is bedoeld voor de middellange afstand. De ARJ21-700 is speciaal ontworpen om te kunnen opstijgen en landen op grotere hoogtes, wat van belang is voor gebruik op de hooggelegen vliegvelden in het westen van China.
De luchtvaart in China groeit snel. Volgens de luchtvaartautoriteiten zullen zowel de passagiersluchtvaart als het vrachtvervoer de komende jaren zo'n 13 procent per jaar toenemen. Tot 2026 heeft China naar schatting 3400 extra verkeersvliegtuigen nodig. Het grootste deel daarvan moet uit het buitenland komen. Vorige maand nog sloot de Franse president Nicolas Sarkozy in China een megadeal van 17 miljard dollar af, waarbij China 160 vliegtuigen bestelde bij Airbus.
Met het nieuwe vliegtuig hoopt de Chinese luchtvaartsector minder afhankelijk te worden van buitenlandse fabrikanten. Het land wil een belangrijke speler worden op de markt van regionale jets, die momenteel wordt gedomineerd door het Canadese Bombardier en het Braziliaanse Embraer. Het ARJ21-programma voorziet de komende jaren in de productie van nog twee modellen die plaats moeten bieden aan respectievelijk 100 en 150 passagiers.
Aan de productie van de ARJ21-700 zit ook een Nederlands tintje. Eerder dit jaar testte de stichting Duits-Nederlandse Windtunnels een schaalmodel van het toestel in zowel de Amsterdamse hogesnelheidswindtunnel als in de lagesnelheidswindtunnel in de Flevopolder. DNW is een samenwerkingsverband tussen het Nederlands Lucht-en Ruimtevaartlaboratorium en het Duitse zusterinstituut.
Als alles volgens planning verloopt maakt het toestel in maart 2008 zijn eerste testvlucht. De commerciële productie van de jet moet beginnen in 2009.
Bekijk de foto's.
(c) ANP
Het vliegtuig biedt plaats aan tussen de 78 en 90 passagiers en is bedoeld voor de middellange afstand. De ARJ21-700 is speciaal ontworpen om te kunnen opstijgen en landen op grotere hoogtes, wat van belang is voor gebruik op de hooggelegen vliegvelden in het westen van China.
De luchtvaart in China groeit snel. Volgens de luchtvaartautoriteiten zullen zowel de passagiersluchtvaart als het vrachtvervoer de komende jaren zo'n 13 procent per jaar toenemen. Tot 2026 heeft China naar schatting 3400 extra verkeersvliegtuigen nodig. Het grootste deel daarvan moet uit het buitenland komen. Vorige maand nog sloot de Franse president Nicolas Sarkozy in China een megadeal van 17 miljard dollar af, waarbij China 160 vliegtuigen bestelde bij Airbus.
Met het nieuwe vliegtuig hoopt de Chinese luchtvaartsector minder afhankelijk te worden van buitenlandse fabrikanten. Het land wil een belangrijke speler worden op de markt van regionale jets, die momenteel wordt gedomineerd door het Canadese Bombardier en het Braziliaanse Embraer. Het ARJ21-programma voorziet de komende jaren in de productie van nog twee modellen die plaats moeten bieden aan respectievelijk 100 en 150 passagiers.
Aan de productie van de ARJ21-700 zit ook een Nederlands tintje. Eerder dit jaar testte de stichting Duits-Nederlandse Windtunnels een schaalmodel van het toestel in zowel de Amsterdamse hogesnelheidswindtunnel als in de lagesnelheidswindtunnel in de Flevopolder. DNW is een samenwerkingsverband tussen het Nederlands Lucht-en Ruimtevaartlaboratorium en het Duitse zusterinstituut.
Als alles volgens planning verloopt maakt het toestel in maart 2008 zijn eerste testvlucht. De commerciële productie van de jet moet beginnen in 2009.
Bekijk de foto's.
(c) ANP