ZAVENTEM - Brussels Airport waarschuwt dat de invoering van een Belgische belasting op vliegtickets leidt tot banenverlies op de luchthaven. De afgelopen jaren is het aantal banen op de grootste luchthaven van België; gegroeid, maar de invoering van de vliegtaks dreigt de groei teniet te doen, meldt luchthavendirecteur Wilfried van Assche.
Hij wijst erop dat Brussels Airport goed is voor 1,5 procent van het bruto binnenlands product. Eind 2007 werkten 21.000 mensen op de luchthaven, een stijging met 1100 in vergelijking met twee jaar voordien. “Dit houdt geen rekening met bijkomende onrechtstreekse banen die erbovenop gekomen zijn en geschat wordt op nog eens 2150 banen”, zegt Van Assche. Hij voegt toe dat ook Nederland rekening wordt gehouden met banenverlies wegens de eerder dit jaar ingevoerd vliegtaks.
Door de invoeirng van de vliegbelasting wordt Brussels Airport minder aantrekkelijk voor luchtvaartmaatschappij, denkt Van Assche. “Een belangrijk criterium voor luchtvaartmaatschappijen om een bepaalde bestemming aan te vliegen is de luchthaven ‘visiting cost’ van die bestemming. Als middelgrote luchthaven heeft Brussels Airport er steeds voor gezorgd dat de visiting cost competitief is in vergelijking met andere Europese luchthavens. Dit zal niet langer het geval zijn met de invoering van een luchthaventaks.”
In één klap wordt Brussel veel duurder dan vergelijkbare luchthavens in Europa en, na ‘megahubs’ London Heathrow en Schiphol, de op twee na duurste luchthaven van Europa. “Dit zal zeker leiden tot een inkrimping van activiteiten op de luchthaven en een verlies van banen als gevolg.” Brussels Airport dringt aan op overleg met de regering.
Hij wijst erop dat Brussels Airport goed is voor 1,5 procent van het bruto binnenlands product. Eind 2007 werkten 21.000 mensen op de luchthaven, een stijging met 1100 in vergelijking met twee jaar voordien. “Dit houdt geen rekening met bijkomende onrechtstreekse banen die erbovenop gekomen zijn en geschat wordt op nog eens 2150 banen”, zegt Van Assche. Hij voegt toe dat ook Nederland rekening wordt gehouden met banenverlies wegens de eerder dit jaar ingevoerd vliegtaks.
Door de invoeirng van de vliegbelasting wordt Brussels Airport minder aantrekkelijk voor luchtvaartmaatschappij, denkt Van Assche. “Een belangrijk criterium voor luchtvaartmaatschappijen om een bepaalde bestemming aan te vliegen is de luchthaven ‘visiting cost’ van die bestemming. Als middelgrote luchthaven heeft Brussels Airport er steeds voor gezorgd dat de visiting cost competitief is in vergelijking met andere Europese luchthavens. Dit zal niet langer het geval zijn met de invoering van een luchthaventaks.”
In één klap wordt Brussel veel duurder dan vergelijkbare luchthavens in Europa en, na ‘megahubs’ London Heathrow en Schiphol, de op twee na duurste luchthaven van Europa. “Dit zal zeker leiden tot een inkrimping van activiteiten op de luchthaven en een verlies van banen als gevolg.” Brussels Airport dringt aan op overleg met de regering.