LELYSTAD - Het Platform Duurzame Luchtvaart (PDL) is kritisch over de zondag (10 mei) uitgezonden Zembla-documentaire ‘Vrijstaat Schiphol’. De uitzending van Zembla stond volledig in het teken van het rammelende luchthavenbeleid van de overheid. Volgens het PDL wordt in het programma voorbijgegaan aan de laatste ontwikkelingen, die zijn terug te vinden in de recent tot stand gekomen Luchtvaartnota.
”Het interessante van de Luchtvaartnota is dat de Minister duidelijke uitspraken doet over de rol van luchtvaart in de Nederlandse samenleving”, zegt PDL-voorzitter Benno Baksteen. “Bovendien maakt de nota de weg vrij voor een effectieve aanpak van de hinder die een grote luchthaven natuurlijk met zich meebrengt. Dit betekent een breuk met een historie van conflicten, pappen en nathouden.”
Volgens het PDL was de Polderbaan geen operationele maar een politieke keuze. De organisatie noemt de baan “een goed voorbeeld van het besteden van veel geld en middelen op basis van verkeerde uitgangspunten”.
“Binnen het ouderwetse beleid is de Polderbaan effectief. Het aantal mensen dat wordt blootgesteld aan geluidbelasting boven een afgesproken niveau is dankzij de Polderbaan afgenomen. Beleidsdoel bereikt. Helaas was het uitgangspunt, dat geluidbelasting hetzelfde is als geluidhinder, verkeerd. Het echte doel, het verminderen van geluidhinder, is niet bereikt. Dat was al bekend en bleek nogmaals uit de Zembla-uitzending”, stelt het PDL.
Volgens critici die Zembla aan het woord laat heeft Schiphol de afgelopen jaren volledig haar eigen gang kunnen gaan en heeft de overheid daarop geen enkele greep gehad. Onder meer professor G. Berkhout (emeritus hoogleraar aan de TU Delft), Peter Poot (directeur van vastgoedontwikkelaar Chipshol) en (ex-)omwonenden geven in de uitzending hun mening.
”Het interessante van de Luchtvaartnota is dat de Minister duidelijke uitspraken doet over de rol van luchtvaart in de Nederlandse samenleving”, zegt PDL-voorzitter Benno Baksteen. “Bovendien maakt de nota de weg vrij voor een effectieve aanpak van de hinder die een grote luchthaven natuurlijk met zich meebrengt. Dit betekent een breuk met een historie van conflicten, pappen en nathouden.”
Volgens het PDL was de Polderbaan geen operationele maar een politieke keuze. De organisatie noemt de baan “een goed voorbeeld van het besteden van veel geld en middelen op basis van verkeerde uitgangspunten”.
“Binnen het ouderwetse beleid is de Polderbaan effectief. Het aantal mensen dat wordt blootgesteld aan geluidbelasting boven een afgesproken niveau is dankzij de Polderbaan afgenomen. Beleidsdoel bereikt. Helaas was het uitgangspunt, dat geluidbelasting hetzelfde is als geluidhinder, verkeerd. Het echte doel, het verminderen van geluidhinder, is niet bereikt. Dat was al bekend en bleek nogmaals uit de Zembla-uitzending”, stelt het PDL.
Volgens critici die Zembla aan het woord laat heeft Schiphol de afgelopen jaren volledig haar eigen gang kunnen gaan en heeft de overheid daarop geen enkele greep gehad. Onder meer professor G. Berkhout (emeritus hoogleraar aan de TU Delft), Peter Poot (directeur van vastgoedontwikkelaar Chipshol) en (ex-)omwonenden geven in de uitzending hun mening.