DEN HAAG - Vertegenwoordigers van de vakbonden VNV (piloten) en VNC (cabinepersoneel) steunen een voorstel van D66 om onderzoek te doen naar giftige gassen in cockpits en cabines van verkeersvliegtuigen. Dat bleek donderdagmiddag tijdens een hoorzitting van de Tweede Kamer over veiligheid in de luchtvaart.
Onlangs bracht een uitzending van Zembla de aanwezigheid van giftige stoffen (tcp's) in vliegtuigen weer in de actualiteit. Verschillende (ex-) piloten en flight attendants zeggen ziek te zijn geworden door het jarenlang inademen van de tcp’s. Die komen door verbranding van olie in de motoren via het aircosysteem in het vliegtuig.
D66-kamerlid Wassila Hachchi deed naar aanleiding van die uitzending een voorstel voor een onderzoek naar de giftige gassen in vliegtuigcabines. Het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) heeft tot dusver alleen een literatuurstudie uitgevoerd naar de risico’s van de giftige gassen.
Hachchi vindt dat er meer moet gebeuren: “Ik wil een onderzoek naar de gevaren in de praktijk. De EASA moet alle incidenten bijhouden. Ook wil ik dat ze actief monitoren hoe het gaat met de gezondheid van piloten.” Hachchi vraagt volgende week bij het debat over dit onderwerp aan de minister om dit onderzoek in te stellen.
Steven Verhagen, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), benadrukte het belang van een integraal onderzoek. Ook de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) steunde deze lijn, aldus D66. Martin van den Berg, hoogleraar Toxicologie aan de Universiteit Utrecht, zei dat er op dit moment te weinig gegevens zijn om een goede risico-inschatting te kunnen maken.
Van onze redactie
ArkeFly directeur transparant over oliedampen in vliegtuigen