Eurlings: nieuwe rol voor Transavia binnen KLM Groep

27 juli 2013 - 13:31

PARIJS - De functie van Transavia in de KLM-groep is aan het veranderen. De groene maatschappij, voorheen voornamelijk gericht op de leisure markt, krijgt meer de rol van ‘feeder’ in het netwerk van KLM. Dit zegt KLM-topman Camiel Eurlings in een gesprek met Luchtvaartnieuws.nl in Parijs. Hij rekent er ook op dat Transavia, na enkele jaren van financieel verlies, in 2013 weer “een klein plusje” zal noteren.

“Transavia doet het goed op dit moment. Het is een operatie die een klein plusje moet kunnen maken. De rol van Transavia in het feederen en de-feederen van het KLM-netwerk is belangrijker geworden. Transavia hoeft niet een grote winstmaker te zijn. Het is een toevoeging aan ons product, maar moet zich wel zelf kunnen bedruipen”, aldus Eurlings.

Operationeel verlies
Bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Air France-KLM, vrijdag in Parijs, kwam overigens naar voren dat het operationele verlies van Transavia in het tweede kwartaal sterk is opgelopen, van een miljoen in Q2 van 2012 naar drie miljoen in Q2 dit jaar. De cijfers hebben wel betrekking op Transavia Nederland en Transavia Frankrijk.

Een uitsplitsing van de twee Transavia’s willen Eurlings noch bestuurders van Air France geven. Over heel 2012 was het operationele verlies een miljoen euro. Dat was wel verbetering ten opzichte van 2011, toen nog een verlies van vijf miljoen werd geleden.

Spoor bijster
Vooral Transavia Nederland (officieel transavia.com geheten) raakt de afgelopen jaren het spoor bijster. Tot 2009 was het een florerend bedrijf, dat 32 jaar onafgebroken winst maakte. Maar een uitbreidingsoperatie in Denemarken mislukte volkomen, Transavia dook in de rode cijfers en topman Michiel Meijer moest opstappen.

Het Denemarken-avontuur werd beëindigd, Transavia kreeg met Bram Gräber een nieuwe topman en herstelde zich enigszins. Nu krijgt de maatschappij een nieuwe rol, van feederaar, zo blijkt uit de woorden van Eurlings.

Charteraar
Transavia, opgericht in 1965, was van origine een chartermaatschappij voor vakantievervoer. KLM kreeg in 1988 veertig procent van de aandelen, in 1991 nog eens veertig procent en de resterende twintig procent in 2003. In 2006 kwam de Franse tak erbij, gevestigd op Parijs Orly, waarvan Transavia Nederland veertig procent en Air France zestig procent eigenaar is.

De twee takken hebben een boekingsssysteem op een en dezelfde website en delen ook veel andere dingen samen, zoals de marketing. De vloot en het vliegend personeel is in de praktijk wel grotendeels gescheiden.

Transavia France heeft zich een goede positie verworven op de Franse vakantiemarkt en heeft, zo werd vrijdag meegedeeld, drie extra vliegtuigen (Boeing 737-800’s) in bedrijf genomen. De totale vloot bestaat nu uit elf 737-800’s. Transavia Nederland heeft een vloot van dertig toestellen, een mix van Boeing 737-700’s en -800’s.

Hand op de knip
Betekent de veranderende rol van Transavia in de KLM-groep dat de ‘groene maatschappij’ zich afwendt van het leisure vervoer? Camiel Eurlings: “Transavia zit veel in de vakantiemarkt en daar merk je dat de consument de hand op de knip houdt. Maar we houden met Transavia een aantal strongholds voor leisurevervoer, zoals de basis op Eindhoven Airport.”

Bram Gräber is intussen beloond voor zijn werk bij Transavia. Hij treedt toe als lid tot de Group Executive Committee (GEC) van de holding Air France-KLM in Parijs, waar hij de functie van strategie passage krijgt. Per 1 augustus is Mattijs ten Brink, afkomstig van Air France-KLM Cargo, de nieuwe topman van Transavia.

Door Lolke van der Heide



Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen