Het valt regelmatig te beluisteren, zowel in de lucht als op de grond. Waar is toch die trotse KLM-zwaan gebleven? Wie liet dat ultieme boegbeeld van duurzaamheid en een schoon milieu sneven? Hoe kun je zo dom zijn? Wat waren wereldwijd de concurrenten jaloers. Hoe kon een luchtvaartmaatschappij de zorg voor milieu en duurzaamheid beter verbeelden. Geniaal.
Welke reclamemaker vulde zijn zakken met nieuwe, obligate en veel slechtere ideeën met “experience” als leidraad. Was het wellicht een liquidatie met hulp van de concurrentie? Wat nou “experience”? Hoe bedenk je het? De zwaan was “experience”, exponent de KLM en een schoon milieu.
Ik moest de afgelopen week weer aan dat schandaal van de verdwenen zwaan denken. Het was toen aan het licht kwam dat een pietluttige verandering van het logo van de Stad Amsterdam maar liefst een ton had gekost. Hoe geraffineerd moet je zijn om dat voor elkaar te krijgen? Hoe dom kun je zijn om dat neer te tellen?
Ik bedoel maar, de reclamewereld telt niet alleen geniën op creatief gebied. Zakkenvullen is kennelijk minstens een even creatieve gave… Hoe het ook zij, de zwaan moet wat mij betreft terug. Actie!
Nog maar enkele weken tevoren kwam op Bonaire "of all places" een actie voor de wedergeboorte van de zwaan ter sprake tijdens een etentje met vrienden, nota bene de buren van KLM-topman Camiel Eurlings. De hagelwitte trots werd met de laatste advertentie zelfs letterlijk en figuurlijk ter tafel gebracht.
Emotie in een advertentie. "Until we meet again...", luidde de even simpele als doeltreffende tekst. De band van KLM en passagier. Duurzaamheid in optima forma. Welke zonderling vond dat dit niet meer zou kunnen?
Of was het misschien toch de Franse haan, die zorgde voor liquidatie van het KLM-beeldmerk. Liet de Koninklijke zich dat boegbeeld dan zonder slag of stoot ontnemen? Het kan toch bijna niet waar zijn?
Het zullen wel als zo vaak enkelingen zijn geweest, die nu ergens bij een lokale krant de advertenties voor supermarkt en slager verzorgen. Het zal wel een geruisloos en pas veel te laat afgestraft besluit in achterkamertjes zijn geweest van een paar mislukte pseudo-uitvinders. Hoe dan ook, plotseling was de zwaan verdwenen.
Uit ervaring weet ik dat die te laat ontdekte ”moord” tot op de dag van vandaag ook in de KLM-directie wordt betreurd. Nog maar een oproep daarom voor actie. Camiel Eurlings, grijp je kans! Laat zien dat de KLM en die alleraardigste buren van je fraaie optrekje op Bonaire je lief zijn. De zwaan moet terug!
Trouwens, Camiel, nu we toch bezig zijn om de KLM weer nog meer KLM te maken, nog meer van ons allemaal om nog meer trots op te zijn, zorg dan ook voor een Nederlandse (tekst)versie in het boordmagazine Holland Herald. Mijn moeder leeft helaas niet meer, maar die zou in dat magazine van ”haar” KLM geen woord kunnen lezen. Zelfs de president-directeur richt zich uitsluitend in het Engels tot zijn passagiers. En dat terwijl iedere zichzelf respecterende concurrent het boordmagazine wel uitbrengt in twee talen, de landstaal en het Engels.
Camiel, je hebt de kans om met de zwaan de KLM en de eigen moerstaal een tikkeltje meer terug te brengen op Nederlandse bodem. Als je garandeert dat de Koninklijke Nederlands blijft, zolang jij er zit, moet dat als bewijs toch op z’n minst ook lukken. Het zou een meer dan Olympische prestatie zijn.… Actie!
Arnold Burlage
[email protected]