Arnold Burlage: Een sjeik waardig

10 mei 2014

Soms zorgt de luchtvaart voor raadsels. De tarievenjungle bijvoorbeeld. Of het bagagebeleid, betalen bij de één, gratis bij de andere maatschappij. Nog zoiets: toeslagen voor boekingen met betaling per creditcard, die door luchtvaartmaatschappijen aanvankelijk zelf zijn aangeprezen. De logica is vaak zoek.

Neem bijvoorbeeld alleen de prijsvechters. Over easyJet, de eerste prijsvechter in Europa, werd nog schamper gelachen. Een uit de VS overgewaaide gril, geen schijn van kans. Ook ik, de luchtvaartjournalist van Wakker Nederland, huilde mee met de almachtige wolven in het bos. Ryanair, van hetzelfde laken een pak. Een schreeuwlelijk met roeptoeter aan het roer; dat kon niks worden.

Langzaam werden de sceptici stiller en in hun schulp gedwongen. Good old chartermaatschappij Transavia Airlines werd Basiq Air, later Transavia.com. Een heuse prijsvechter. Of was de 100% KLM-dochter toch nog steeds de vakantiechartermaatschappij? Of beide? Noch het één noch het ander misschien?

Intussen werd de concurrentie heftiger en easyJet werd na de KLM groep al snel de maatschappij met de meeste (!) vluchten vanaf Schiphol. Ryanair liet Schiphol links liggen, maar werd later ook succesvol vanaf Eindhoven.

Al gauw werd duidelijk dat het menens was. Ook al kost een ticket van KLM of een andere lijndienstmaatschappij vaak bijna evenveel en soms zelfs minder en dan ook nog met meer service. En zwaaide Transavia.com met de slogan "een prijsvechter met aandacht…" Verschil moet er zijn, niet waar?

We werden omsingeld, later nog door onder meer ook airberlin en het Spaanse Vueling, Wizzair en nu Norwegian, dat zelfs vluchten vanaf Schiphol naar New York voor spotprijzen in de planning heeft staan.

De meeste fanatieke sceptici houden uiteindelijk hun hart vast. Implodeert de traditionele luchtvaart, nu maatschappijen als easyJet en Ryanair ook zakelijke producten ontwikkelen? Is het een teken aan de wand dat prijsvechters al tussen de 10 en 20 procent zakenreizigers vervoeren? Maatregelen op eigen bodem bleven uit. Al is Transavia.com voorlopig met de vele slots een welkome strategische buffer om concurrentie uit de voortuin te houden.

Toch blijven de vragen. Wanneer worden bijvoorbeeld het aparte Transavia.com in Frankrijk en Nederland één maatschappij, eventueel aangevuld met KLM Cityhopper en HOP! in Frankrijk? De geruchten daarover zoemen al (te) lange tijd rond. Vooral als de resultaten toch eigenlijk tegenvallen. Maar daden blijven uit.

Wanneer worden al die overheadkosten gekortwiekt bij de thans opnieuw tegenvallende resultaten? En wanneer ontstaat een Europese prijsvechter, zoals easyJet en Ryanair of Norwegian, elk met een vloot van meer dan 200 vliegtuigen, vliegend vanuit en naar honderden bestemmingen in Europa?

Nu kondigde Transavia.com onlangs aan een inhaalslag aan. Maar hoe…. met een vloot van op het hooguit 36 vliegtuigen in het hoogseizoen. En is het nu wel of niet een low budget maatschappij? Of is het een (vakantie)chartermaatschappij? Of een premium low budget vlieger, wellicht? Wie het hoofdkantoor op Schiphol Oost van binnen en buiten bekijkt, zou bijna een concurrent van het luxe Emirates of Etihad doen vermoeden. Bezoek bijvoorbeeld eens de 'headquarters' van easyJet en Ryanair en zie het verschil. Soberheid troef. Da's pas low budget! De verschillen in financiële resultaten zijn daarmee verklaard.

Al staat tegenover deze kritische noot - het zou dus allemaal veel goedkoper kunnen bij onze "eigen" prijsvechter - dat het minder oppassen is met het op de kleine lettertjes letten. Betrouwbaarder dus. Maar is dat nog wel zo? Pas op, ook dat verandert. Betalen voor de koffers, teveel (10kg) handbagage in daardoor overvolle passagierscabines en ander vliegleed zijn inmiddels ingevoerd. Wat volgt met de aanstaande "concurrentieslag"…?

Een ding staat voor deze sceptische luchtvaartjournalist wel vast: ingrijpende veranderingen zijn onontkoombaar, zo valt ook in de wandelgangen te horen…De vraag is alleen wie die zal gaan nemen. Parijs, Amstelveen, of zou het ook Etihad kunnen zijn? Uiteindelijk zagen die ook heil in andere belangen, zoals die in airberlin. En het mooie hoofdkwartier op Schiphol staat er al. Een sjeik waardig…

Arnold Burlage
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019