Het blauwe hart gaat opnieuw spontaan bloeden.... Op een terrasje in Durban. Trouwens, niet de veiligste plek op deze aardbol. Twee deelnemers aan het congres van luchtverkeersleiders, dat ook ik bezoek, zijn hier met de vijand, Emirates, heen gevlogen. Wij, de rest, met de Koninklijke. Zij in luxe, wij sober zakelijk. Zij via Dubai direct naar Durban, wij via Kaapstad met aansluitend pas de volgende dag een vlucht met Mango Airlines. Wij voor de hoofdprijs, zij voor een derde minder. Conclusie: verschil van een slok op een borrel.
De plotse Emirates fans, die de maatschappij eigenlijk alleen maar een keer wilden proberen, vertellen enthousiast over hun maidentrip. Een fantastische lounge in Dubai om de overstap-uurtjes te slijten. Wij, na een berstensvolle lounge op Schiphol, namen in Kaapstad een hotel. Zij stapten binnen in een smakelijk ingericht vliegtuig met hier en daar zelfs verse bloemen, ooit een uitvinding van KLM. En wij met onder de rook van Schiphol de bloemenveiling van Aalsmeer, geen fleurig Afrikaantje gezien.
Zij, de overlopers naar de vijand een fantastische vlucht. Top menu, top wijnen en een zelfs enigszins opdringerige service. Wij, de trouwe blauwen, ook een goede vlucht. Sober zakelijk en zeker niet slecht. Het haperen van de te oude stoelen, het oude entertainmentsysteem met prompt op stoel 2A en 2C weigerende schermen, maar even niet meegeteld. Als welgemeende excuses mochten we een extra Delftsblauw- huisje uitkiezen. En onze cabinebemanning was in elk geval top. Niks op aan te merken. Zij roeien met de riemen die ze hebben en zelfs zonder die riemen maken ze er wat van. Reden om de KLM trouw te blijven? Hoe lang dat nog kan?
Pieter Elbers heeft gelijk. Er is haast geboden om alle neuzen bij de KLM dezelfde kant op te krijgen. Weg van het ravijn. Weg ook met het vreemde vakbondsgedoe en -gereutel. Wat een onzin passeert ons de laatste tijd uit vooral die hoek. De ene vakbond sluit een zogenaamd akkoord dat pas ingaat als een andere bond ook een akkoord heeft bereikt. En dan - als dat akkoord wat langer duurt - gaan roeptoeteren dat daarmee de KLM om zeep wordt geholpen. Dan lever je toch zelf alvast lekker wat in.
VNV-president Steven Verhagen zei het me onlangs zo: breng alle bonden naar Schiermonnikoog, laat de veerboot (zonder passagiers) bombarderen en kom pas weer aan de vaste wal als er een over all akkoord voor het KLM personeel is! Goed idee. Pieter Elbers zou er wereldnaam mee kunnen maken.
Waar het uiteindelijk omgaat, is hoe het leger Midden-Oosten maatschappijen en andere aanverwante legers kan worden gestopt. Ik vrees dat daarvoor meer nodig is dan een cao- akkoord en kostenbesparingen. Je zou toch denken dat alleen mega-investeringen in passagiers en dus een beter produkt de redding moeten brengen. Een zieke maatschappij, een incapabele leiding zonder visie en strategie in Parijs is niet zomaar weer gezond.
Alleen met onconventionele ingrepen - KLM verlossen uit de wurgende greep van Air France bijvoorbeeld - kan het blauwe bloed weer stromen waar we dachten dat het niet gaan kon. Immers, British Airways en Lufthansa knokken met dezelfde concurrentie en gaan wel goed. In het Air France-KLM geval lijkt het griezelig veel op wachten tot het te laat is. Inderdaad Pieter Elbers er is haast. Grote haast!
Arnold Burlage
[email protected]