Arnold Burlage: Goed idee Pieter

14 juni 2015

Het blauwe hart gaat opnieuw spontaan bloeden.... Op een terrasje in Durban. Trouwens, niet de veiligste plek op deze aardbol. Twee deelnemers aan het congres van luchtverkeersleiders, dat ook ik bezoek, zijn hier met de vijand, Emirates, heen gevlogen. Wij, de rest, met de Koninklijke. Zij in luxe, wij sober zakelijk. Zij via Dubai direct naar Durban, wij via Kaapstad met aansluitend pas de volgende dag een vlucht met Mango Airlines. Wij voor de hoofdprijs, zij voor een derde minder. Conclusie: verschil van een slok op een borrel.

De plotse Emirates fans, die de maatschappij eigenlijk alleen maar een keer wilden proberen, vertellen enthousiast over hun maidentrip. Een fantastische lounge in Dubai om de overstap-uurtjes te slijten. Wij, na een berstensvolle lounge op Schiphol, namen in Kaapstad een hotel. Zij stapten binnen in een smakelijk ingericht vliegtuig met hier en daar zelfs verse bloemen, ooit een uitvinding van KLM. En wij met onder de rook van Schiphol de bloemenveiling van Aalsmeer, geen fleurig Afrikaantje gezien.

Zij, de overlopers naar de vijand een fantastische vlucht. Top menu, top wijnen en een zelfs enigszins opdringerige service. Wij, de trouwe blauwen, ook een goede vlucht. Sober zakelijk en zeker niet slecht. Het haperen van de te oude stoelen, het oude entertainmentsysteem met prompt op stoel 2A en 2C weigerende schermen, maar even niet meegeteld. Als welgemeende excuses mochten we een extra Delftsblauw- huisje uitkiezen. En onze cabinebemanning was in elk geval top. Niks op aan te merken. Zij roeien met de riemen die ze hebben en zelfs zonder die riemen maken ze er wat van. Reden om de KLM trouw te blijven? Hoe lang dat nog kan?

Pieter Elbers heeft gelijk. Er is haast geboden om alle neuzen bij de KLM dezelfde kant op te krijgen. Weg van het ravijn. Weg ook met het vreemde vakbondsgedoe en -gereutel. Wat een onzin passeert ons de laatste tijd uit vooral die hoek. De ene vakbond sluit een zogenaamd akkoord dat pas ingaat als een andere bond ook een akkoord heeft bereikt. En dan - als dat akkoord wat langer duurt - gaan roeptoeteren dat daarmee de KLM om zeep wordt geholpen. Dan lever je toch zelf alvast lekker wat in.

VNV-president Steven Verhagen zei het me onlangs zo: breng alle bonden naar Schiermonnikoog, laat de veerboot (zonder passagiers) bombarderen en kom pas weer aan de vaste wal als er een over all akkoord voor het KLM personeel is! Goed idee. Pieter Elbers zou er wereldnaam mee kunnen maken.

Waar het uiteindelijk omgaat, is hoe het leger Midden-Oosten maatschappijen en andere aanverwante legers kan worden gestopt. Ik vrees dat daarvoor meer nodig is dan een cao- akkoord en kostenbesparingen. Je zou toch denken dat alleen mega-investeringen in passagiers en dus een beter produkt de redding moeten brengen. Een zieke maatschappij, een incapabele leiding zonder visie en strategie in Parijs is niet zomaar weer gezond.

Alleen met onconventionele ingrepen - KLM verlossen uit de wurgende greep van Air France bijvoorbeeld - kan het blauwe bloed weer stromen waar we dachten dat het niet gaan kon. Immers, British Airways en Lufthansa knokken met dezelfde concurrentie en gaan wel goed. In het Air France-KLM geval lijkt het griezelig veel op wachten tot het te laat is. Inderdaad Pieter Elbers er is haast. Grote haast!

Arnold Burlage
[email protected]


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen