Nieuws vergeelt snel, veel luchtvaartnieuws heeft daarentegen een enorme blijvende impact. Neem de indrukwekkende ontwikkelingen in het Midden-Oosten. Nog slechts een paar weken geleden, tijdens de Dubai Airshow, regende het daar vooral verbazingwekkende vliegtuigorders.
Op slechts enkele honderden vierkante kilometers in de driehoek Dubai, Qatar en Abu Dhabi regende het zo’n 500 bestellingen voor verschillende vliegtuigtypes van Boeing en Airbus. Exponent was de order voor nog eens 50 Airbus A380-superjumbo’s voor Emirates, bovenop de al eerder bestelde 90 stuks van die mammoets.
Voor de gevestigde concurrenten met aanzienlijk minder groeiperspectieven betekent dat niet veel goeds. Voor Air France-KLM bijvoorbeeld moet het nieuws van de tweede dagelijkse Emirates-vlucht tussen Schiphol en Dubai reden zijn om zich nog maar eens achter de oren te krabben. En dan vooral met de vraag hoe tegenspel kan worden geboden.
Het staat wel vast dat daarvoor nog maar eens heftig(er) bij de politiek moet worden aangeklopt. Laat die nog eens goed naar het level playing field kijken. Waarom zouden we ons in de westerse wereld wel aan de concurrentieregels houden als die niet bestaan in regio’s waar de belangrijkste concurrentie vandaan komt?
Wat dat betreft roert oud KLM-topman Peter Hartman al jarenlang de trom met recht en reden. Maar de politiek is horende doof en ziende blind. Niks nieuws onder de zon.
De maatschappijen rond de Golf doen feitelijk ook niks verkeerd. Goed ondernemerschap is geen apen leren klimmen. Aan geld geen gebrek, de sheiks trekken de knip wel open. Vooral als het mis mocht gaan, zijn de risico’s beperkt.
En als de vloot eenmaal staat en vliegt, de kanonnen in stelling zijn gebracht, ja, dan geldt - wat Emirates-topman Tim Clark me eens onder de neus wreef - dat de normale economische wetten gelden. Dan moet van iedere geïnvesteerde dollar liefst twee dollar worden gemaakt. Maar de sheiks hebben eerst wel geholpen om het huis te bouwen, zonder hypotheek.
Overigens is dat geld verdienen niet zo heel moeilijk. De gloednieuwe luchthavens rond de Golf liggen voor routes tussen de VS, Zuid Amerika, Afrika en deels ook Europa naar het Verre Oosten geografisch gunstiger dan de hubs van weleer. En daarbij komt dat met een nagelnieuwe vloot ook nog een superieur product wordt geboden. Kaviaar of niet…. geld is niet het probleem.
Voor onze traditionele maatschappijen is dat probleem de politiek. De vraag is niet waarom zouden de maatschappijen in het Midden oosten zich met concurrentieregels zelf beperkingen opleggen. De vraag is eerder waarom zouden wij die handhaven in de huidige vorm. Feit is in elk geval dat het tijd wordt dat de EU en ook de nationale politiek zich eindelijk eens serieus met dit facet van de internationale luchtvaart gaat bemoeien.
Arnold Burlage
[email protected]