“Ik ben nog maar een paar maanden actief en weet nu al meer dan mijn eigen leidinggevende”. Achter mijn laptop thuis groei ik van trots. Bescheiden cabin attendants die eerst voorzichtig polsen of ze bij FNV Cabine iets kunnen betekenen voor hun collega’s en in no time uitgroeien tot experts op het gebied van arbeidsvoorwaarden. KLM’ers die hun kop boven het maaiveld uitsteken, verantwoordelijkheid nemen en altijd het collectief vooropstellen. De energie van nieuwe actieve leden met verrassende inzichten en kritische vragen stroomt onze vakbondsorganisatie binnen.
Gedurende de ruim vijf jaar als vakbondsbestuurder bij KLM blijf ik me verbazen. Over het bestuurslid dat ’s nachts, na uren onderhandelen over de corona-afspraken met KLM, met de oplossing komt die de impasse doorbreekt. Over het bestuurslid dat uit het niets een grondige juridische analyse opstelt over de individuele vrijheid om te kiezen voor een coronavaccinatie of -tests versus de belangen van KLM als werkgever. Over de actieve leden die op de Helpdesk iedere dag, ook in het weekend en op feestdagen, collega’s van antwoorden voorzien alsof ze zélf de werk- en rusttijdenregeling hebben samengesteld. Over leden die zich in een oogwenk thuis voelen in de complexe wereld van de ondernemingsraad of het pensioenfondsbestuur. En altijd zijn het nieuwkomers die zich de vraag stellen: kan ons vakbondswerk nog beter?
Dit jaar zal deze nieuwe energie ook gaan stromen bij KLM in de cabine. Nog maar een jaar geleden werden er voorgenomen ontslagen aangekondigd en was er grote verslagenheid. Nu ziet de luchtvaartwereld er weer volledig anders uit. Er komen nieuwe kersverse cabin attendants in dienst en er worden weer (Senior) Pursers opgeleid! KLM is een prachtige organisatie, maar na ruim 100 jaar zijn er in mijn ogen ook regelingen die beter kunnen. Moderniseren en veranderen, in het belang van het cabinepersoneel én het bedrijf. Zeker weten dat de nieuwkomers bij KLM zich vragen gaan stellen; wat kan er beter en wat doet mijn vakbond daaraan?
Volgend jaar op de Dag van de Arbeid is de komst van nog een nieuwkomer gepland. Per 1 mei 2023 loopt de termijn van Pieter Elbers af. Hoe mooi zou het zijn als hij het stokje voor het eerst doorgeeft aan een vrouw? De afgelopen jaren heb ik heel wat vrouwen in de KLM-organisatie leren kennen die op alle niveaus het verschil maken. Die doen wat ze zeggen en zeggen wat ze doen. Wie het ook wordt, ik kijk nu al uit naar de verrassende inzichten en kritische vragen van deze nieuwkomer!
Birte Nelen
FNV Cabine
Deze column is eerder verschenen in de Ladies Only-special van Luchtvaartnieuws Magazine