Jetsons

Column Jan Cocheret
17 december 2025

Vorige maand liep ik weer eens een paar dagen rond op de Dubai Airshow, die om het jaar georganiseerd wordt. In de woestijnstad vindt het spektakel plaats op het nieuwe megavliegveld Dubai World Central, vijftig kilometer ten zuiden van de stad en het 'oude' vliegveld, op dit moment nog steeds de thuisbasis van Emirates. In Dubai is alles groter, hoger, sneller en nieuwer, dus ik verwachtte op deze luchtvaartbeurs verrast te worden door minstens een paar echt nieuwe dingen. 

extra add 1ste alinea: 
1

In eerste instantie ben ik toch weer teleurgesteld. Er is maar weinig nieuws onder de zon. Tijdens de airshow buiten vliegen de usual suspects boven de chalets van de grote internationale luchtvaartbedrijven, die hun potentiële klanten proberen te paaien met gezellige praatjes en heerlijke hapjes. Binnen in de grote hal is het een drukte van belang. Daar hebben we zowaar het eerste nieuwtje op een Nederlandse stand. Fokker Services toont de wereld hoe hun nieuwe anti-GPS-jamming-systeem de burgerluchtvaart kan behoeden voor het verdwalen verstoring van de GPS-signalen, zoals tegenwoordig vaak het geval is in de buurt van oorlogsgebieden.

Na een tijdje begint het op te vallen dat het onbemande oorlogstuig, dat helaas nog steeds boven Oost-Europa heen en weer vliegt, ruim vertegenwoordigd is. De rest van de wereld weet niet hoe snel ze hier ook mee aan de slag moeten, dus vraag en aanbod weten elkaar wel te vinden. Als ik eindelijk in de laatste hal aankom, weet ik dat ik niet voor niets ben gekomen. Het staat hier vol met eVTOL's, de elektrische luchttaxi's waarmee ons wereldluchtruim binnenkort gevuld wordt.

Joby, Archer, Eve en een paar Chinese fabrikanten staan hier te pronken met hun glimmende toestellen. Op het aangrenzende conferentiepodium volgen de sprekers en paneldiscussies over deze nieuwe vorm van luchtvervoer elkaar snel op. Het tijdperk van de Jetsons staat op het punt van beginnen. Natuurlijk is Dubai volgend jaar één van de initiatiefnemers, net als Singapore en een paar steden in China en India. Ook de Amerikaanse steden Miami, Dallas en Los Angeles doen mee. Eigenlijk blijft alleen Europa achter.

Commercieel directeur Michael Cervenka van Vertical Aerospace uit Bristol, één van de weinige Europese fabrikanten van elektrische luchttaxi's, verwoordde het zo: “Ik zit nu 15 jaar in deze business en onze industrie is er helemaal klaar voor, maar met de wet- en regelgeving wil het in Europa niet lukken. In die vijftien jaar heb ik in Engeland te maken gehad met negen luchtvaartministers, die allemaal een andere koers leken te varen. Nee, dan Dubai! Daar zegt de sjeik: “Gaan met die banaan!”.

Extra advertentie tonen: 
1
Column Jan Cocheret
17 dec 2025 - 11:38
Tom Coulier
17 dec 2025 - 11:35
Column Walter Schut
13 dec 2025 - 13:49
Column Daan Lenderink
13 dec 2025 - 13:48
Tom Coulier
2 dec 2025 - 11:56
Column Jan Cocheret
2 dec 2025 - 11:52
Column Gordon Heuckeroth
2 dec 2025 - 11:51
Column Daan Lenderink
24 nov 2025 - 11:38
Tom Coulier
17 nov 2025 - 10:33
Column Gordon Heuckeroth
4 nov 2025 - 10:23
Marc Litjens
29 okt 2025 - 16:35
Marc Litjens
21 okt 2025 - 10:50
Column Jan Cocheret
13 okt 2025 - 11:48
Marc Litjens
23 sep 2025 - 09:41
Column Gordon Heuckeroth
19 sep 2025 - 14:29
Column Jan Cocheret
17 sep 2025 - 15:09
Marc Litjens
5 sep 2025 - 15:26
Wendy Smit
29 aug 2025 - 15:00
Maaike van der Windt
29 aug 2025 - 08:00
Marc Litjens
28 aug 2025 - 11:51
Petra Kok
16 aug 2025 - 10:32
Marc Litjens
12 aug 2025 - 11:30
Column Daan Lenderink
5 aug 2025 - 15:30
Column Gordon Heuckeroth
25 jul 2025 - 12:18
Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen