Hoe kan een politicus zonder partijprogramma in de peilingen gelijk de grootste partij van Nederland worden ? Dat kan eigenlijk alleen als de burgers het vertrouwen in de zittende partijen volledig zijn verloren. Politici beseffen zich niet altijd dat juist regentgedrag de oorzaak is voor de vergroting van de kloof tussen burger en politiek.
De bevolking staat allang niet meer achter de stikstofplannen en vervuilende biomassacentrales, ‘verkocht’ door een milieuminister die het verschil tussen stikstof en CO2 niet weet. Illustratief hiervoor was de winst van de BBB, als eerste in de geschiedenis in één keer de grootste partij in alle provincies.
Ondanks deze harde afkeuring én de aankomende verkiezingen houdt het demissionaire kabinet stoïcijns vast aan deze peperdure agenda, zelfs nu er grote tekorten ontstaan op het gebied van veiligheid, onderwijs en ouderenzorg. Pretentieuzer kan bijna niet.
De geschiedenis leert dat dit niet zonder gevolgen zal blijven, de kiezer zal straks van zich laten horen, dat staat vast. De kloof-afkeer wordt andermaal geïllustreerd door de populariteit van politici die de taal van het volk of ‘Vandaag Inside’ zo u wilt, spreken, getuige de virtuele zetelwinsten van Caroline en Pieter.
Een duidelijke politieke gebruiksaanwijzing, maar toch bleek afgelopen week dat ook het omstreden krimpdossier feitelijk doorgedrukt is in het demissionaire kabinet. Uit onderzoek blijkt dat de meerderheid van de bevolking en bedrijven niet achter de krimp staat. Uit recent onderzoek van ABN-Amro dat onlangs gepresenteerd is blijkt dat Amsterdam inmiddels reeds fors gezakt is op de lijst van meest populairste congreshoofdsteden, met alle economische schade van dien.
Het gaat dus om een zeer belangrijk economisch besluit voor ons land, een besluit dat cruciaal is voor de belangen van de burgers en de opgebouwde welvaart. Als een kabinet in demissionaire status zo’n belangrijk economisch besluit doordrukt terwijl duidelijk is dat kiezers en bedrijven hier niet achter staan en er verkiezingen aankomen dan hoeft niemand zich meer af te vragen hoe de kloof ontstaat. Als de minister aangeeft dat hij persoonlijk bereid is “het risico voor Nederland te willen nemen” stellen we geen vragen meer. Dit doen we ook niet over het CDA plan om nog even snel, als enige land ter wereld, een transfer taks in te voeren.
Ik roep het college van fractievoorzitters van de Eerste Kamer op om op 3 oktober a.s. de steunverklaringen en de positie van de fracties opnieuw te wegen, aangezien meerdere fracties hun posities inmiddels wijzigen.
De leden kunnen overigens ook gewoon vragen om een hernieuwde stemming, ik roep hen op dit te doen. Botte krimp leidt alleen tot compensatie, door de schaarste zetten luchtvaartmaatschappijen grotere vliegtuigen in met meer passagiers en juist méér geluid, de rest verplaatst zich eenvoudigweg met nul winst voor omwonenden of milieu.