Het kabinet is demissionair en heeft recentelijk z’n laatste steunpakket gepresenteerd. Het wachten is nu op de verkiezingen, vervolgens op een nieuw kabinet en hopelijk wel weer een nieuw commitment om de economie te stutten met dezelfde robuuste maatregelen. Want dat de reissector ook na 1 juli nog extra steun nodig zal hebben, is wel duidelijk.
In de gesprekken die ik de afgelopen weken heb gevoerd met de staatssecretaris van EZK, de ministers van I&W, Buza en de minister-president heb ik daar in ieder geval aandacht voor gevraagd. In die gesprekken is mij ook vaak gevraagd hoe ik tegen die steun aankijk. Mijn reactie is steevast dat de financiële ondersteuning voor onze sector onmisbaar is maar dat er nog wel wat “weeffouten” zitten in de bestaande regelingen waardoor reisondernemingen geen of onvoldoende gebruik kunnen maken van bestaande regelingen. Heel frustrerend wat mij betreft. Als je regelingen maakt voor zwaar getroffen ondernemers, richt het dan in ieder geval zo in dat je er ook optimaal gebruik van kunt maken.
Financiële ondersteuning is onmisbaar maar de echte oplossing moet natuurlijk komen van nieuwe inkomsten. Het herstel moet natuurlijk komen van nieuwe boekingen. Dat baart mij minstens zoveel zorgen als de financiële situatie van onze achterban. Britse en Zuid-Afrikaanse varianten, een traag vaccinatieproces, lockdowns, vliegverboden etc, al deze zaken leiden er niet toe dat er veel bereidheid is bij beleidsmakers om met ons te praten over een exitstrategie. Een kind begrijpt dat het nu verstandiger is om thuis te blijven maar dat wil niet zeggen dat we nu toch ook met elkaar moeten nadenken over een nieuwe opstart.
Hoe gaan we dat straks doen, gaan we werken met een vaccinatiepaspoort of medisch document, hoe gaan we om met (snel)testen, hoe gaan we überhaupt om met reisadviezen en kunnen we die reisadvisering misschien in EU-verband harmoniseren? Veel vragen maar nog weinig antwoorden. Gelukkig is er nu wel een beetje vooruitgang. Wij werken nu samen met een aantal ministeries aan een pilot om vakanties op een coronaproof manier te laten verlopen. Op die manier hopen wij aan te tonen dat georganiseerde vakanties niet bijdragen aan de verspreiding van het virus. En dat zou ons ondersteunen in onze stelling dat we in deze pandemie af moeten stappen van het verschil tussen noodzakelijke en niet noodzakelijke reizen, maar eerder moeten kiezen voor een onderscheid tussen veilig en niet veilig reizen of individueel versus georganiseerd reizen.
Nu maar hopen dat we die pilot snel kunnen doen. We kunnen het ons niet veroorloven te wachten totdat we straks allemaal zijn gevaccineerd.
Frank Oostdam
Directeur ANVR
Deze column staat ook in de februari-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Bestel een los exemplaar of neem een voordelig abonnement.