Zoals ik ook tijdens de jurering heb verteld, heb ik jarenlang een zeer goed belegde boterham verdiend in de reclame. Ik maakte advertenties en spotjes voor tandenborstels (Jordan), tampons (OB), computers (Apple, al in 1985!) en verzekeringen (de slogan ‘Wat er ook gebeurt’ is bijvoorbeeld van mijn hand).
Die ervaring kwam me goed van pas toen ik afgelopen vrijdag een aantal commercials moest beoordelen, die de DFA Flight Academy door haar leerlingen had laten maken.
Briefing: verkoop jezelf als first officer, en vertel welke rol de DFA daarbij heeft gespeeld. Een leuk initiatief, want je kunt mensen nog zo goed opleiden: zonder goeie persoonlijke presentatie ben je toch nergens.
Die uitdaging was door zeven leerlingen aangepakt. Kort en goed: alle filmpjes waren leuk, informatief en met enthousiasme gemaakt (dat moet je als jurylid natuurlijk standaard zeggen), maar eentje sprong er bovenuit. Daar waren alle leden van de jury, onder leiding van Benno Baksteen en directeur Anne-Christine Dreue, het over eens.
Een pientere leerling had namelijk op een heel subtiele manier allerlei buitenstaanders, waaronder zelfs zijn moeder, vrienden en vriendinnen, laten vertellen waarom met name hìj een goeie FO zou zijn.
Daarbij werden slim de USP's van de school naar voren gebracht. Onder andere het feit dat de opleiding 'geheel in Nederland plaats vindt'. Drie zwoele vriendinnen hadden aan dit gegeven zo hun eigen voordeel ontleend, aldus het spotje. Humor, functioneel ingezet, werkt.
Een testimonial, heet zo’n filmpje in vaktermen. Een zeer effectieve manier om je boodschap over te brengen. Het is immers altijd overtuigender dat iemand anders je aanprijst, dan dat je dat zelf doet. Vraag het maar aan meneer HAK, en mevrouw Martine Bijl. Of aan meneer Mulder en de Postbank.
Deze knaap had het truukje ook door, en ging met een typerating B737 of A320 (naar keuze, hij wist het nog niet) ter waarde van 23.000 euro naar huis...
Leuk en nuttig, dit initiatief. Oh, ja, het winnende filmpje is te zien op Luchtvaart.tv
Goof Bakker
[email protected]