We hebben alweer onder een deltavlieger gehangen op de Wallaby Ranch vlak bij Kissimmee. Gethermiekt met de turkey vultures. Iedereen kan daar solo, na een start of tien. Vliegen pur sang.
We hebben een vijftal splash-and-goes gemaakt in een J3Cub op drijvers, bij Jack Brown’s Sea Plane Base in Winter Haven. Tachtig dollar. En gechilled op diens rustieke aanlegsteiger, met blikjes Cherry Coke en Diet Pepsi.
Toevallig zagen we vervolgens de B24 Witchcraft, de B17 Nine-O-Nine en de P51C (!) Betty Jane omlaag komen op het vliegveld van Winter Haven. De ouwe bakken werden ontvangen door een heel leger aan vlag- en wimpeldragers van de Air Cadets en het American Legion. Alsmede natuurlijk de onvermijdelijke veteraan-met-rollator.
We hebben inmiddels al twintig zeer praatgrage knutselaars ontmoet. In hangars, loodsen en schuren aan het werk met de meest bizarre bouwsels, in elke denkbare staat van ontwikkeling. Van Ron Lueck met zijn Compair-zelfbouw-businessjets, tot Jim Kimball met zijn 400pk-M14 Pitts Model 12. Op elk vliegveld is er wel eentje bezig.
En we hebben natuurlijk Enrico Evers, de nieuwe verkoopdirecteur van Piper in Europa, Afrika en het Midden-Oosten even gebeld. En werden prompt uitgenodigd voor een cheese burger en een rondleiding door de fabriek in Vero Beach.
Zijn vervolgens bijna gearresteerd op het vliegveld van Melbourne. Dom en naïef ook: we stonden op een restricted area foto’s te maken van een wegtaxiënde RC135 Rivet Joint. Moesten de foto’s wissen in het bijzijn van drie zeer verschillend geüniformeerde en dito gewapende lieden.
Dat allemaal in minder dan een week. Florida blijft een must, voor iedereen die iets met vliegtuigen heeft. Mee volgende keer? Prima, dan huren we een bus. Lachen.
Goof Bakker