Hoogmoed komt voor de val

Column Daan Lenderink
12 juni 2024

De slagbomen zijn inmiddels dicht, de bellen rinkelen luid en de rode lichten knipperen fel. Op sociale media bestempelt men het gedrag van het rapaille dat daarna bewust nog door de slagbomen zigzagt als onbeschaafd. De medemens wordt immers onnodig in gevaar gebracht. Als er ongelukken van komen is de maatschappelijke verontwaardiging groot en spreekt men van grensoverschrijdend gedrag.

extra add 1ste alinea: 
1

Als een demissionair minister vlak vòòr de installatie van een nieuw kabinet, het zoveelste krimpplan nog gauw even door de slagbomen wenst te persen, dan is wel duidelijk dat het democratische belang ondergeschikt is gemaakt aan het persoonlijke of het oude coalitie-belang.

Als dan ook nog eens blijkt dat het plan wederom niet is doorgerekend, elke basis mist en volstrekt onhaalbaar is, dan is het geoorloofd om te spreken van staatsrechtelijk grensoverschrijdend gedrag. De Europese slotverordening staat de geopperde middagsiësta van de Aalsmeer en Zwanenburgbaan helemaal niet toe en de minister weet dit ook. 

Zou dit overigens wel mogelijk geweest zou zijn, discriminatoir in dat geval, dan zouden deze slots op andere dagdelen terug moeten komen, hetgeen dan altijd tot méér overlast leidt omdat het zwaartepunt van de klachten juist niet in de siësta ligt. Goedkope retoriek waar je het ‘Spaans benauwd’ van krijgt.

Van eenzelfde orde was het eerdere plan van NSC om af te vaardigen dat Nederlanders genoegen zouden moeten nemen met één vakantie per jaar om zo de krimpdoelstellingen te halen. Wel schattig die denkwereld, alsof de hub zou bestaan uit Nederlandse vakantiegangers.

Versnelde nachtsluiting
Het NSC-hoofdgerecht werd echter afgelopen week geserveerd door Kamerlid Olger van Dijk. NSC wil sneller én verder met de nachtsluiting, en deze al vóór 1 januari 2026 verwezenlijken. Op de vraag naar de structuur van dit plan antwoordde hij dat “de precieze vormgeving later bekeken moet worden”. Uiteraard! Het Huis van Thorbecke staat wederom te schudden op haar grondvesten.

In de landen om ons heen, maar vooral in het Midden-Oosten worden miljarden geïnvesteerd in grotere luchthavens. Zij doen dit omdat de luchtvaart de komende jaren snel verduurzaamt, relatief schoon is en omdat zij weten dat bedrijven zich altijd vestigen op grote internationale knooppunten. Dit brengt economische groei en welvaart mee, en dat is de belangrijkste voorwaarde voor verduurzaming. 

Nederland is het enige land ter wereld dat haar infrastructuur vrijwillig krimpt.  Na de afbraak van de vrachtpool en de geplande verbanning van de privéjets is het nu de beurt aan het vierde krimpplan en de versnelde nachtsluiting. Hoewel de kiezers en de bedrijven er niet achter staan, lanceert het demissionaire kabinet zo ongeveer wekelijks een nieuw krimpplan. CEO Ben Smith van Air France zegt inmiddels nergens meer op te rekenen vanuit Nederland, hij geeft aan zijn pijlen te richten op een nieuw SAS-hub in Scandinavië waar wel groeimogelijkheden zijn. CEO Tim Clark van Emirates zegt dat Nederland wereldwijd helemaal alleen staat en dreigt met harde straffen uit de Emiraten als het krimpplan doorgaat.

Heerlijk hoor als Kamerlid, in je eigen wereldje lekker warm douchen, je zou er bijna van in slaap sussen. Wacht maar tot de koude kraan aan gaat. Hoogmoed komt altijd voor de val.

Daan Lenderink
CEO Schiphol Travel International

Extra advertentie tonen: 
1

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen