Jan Cocheret: Een dubbeltje op zijn kant

7 november 2011

In Nederland hebben we het mooiste luchtvaartmuseum ter wereld. Op initiatief van onder andere KLM, Schiphol en de luchthaven Schiphol begon het Nationaal Luchtvaartmuseum in 1960 als het Aeroplanorama op het oude Schiphol. In 1971 verhuisde de groeiende collectie naar de markante koepel op Schiphol Centrum en ging verder onder de naam Aviodome.

Hebben niet alle Nederlandse kinderen tijdens een schoolreisje of verjaardagspartijtje tussen de historische vliegtuigen rondgestruind?

In 2003 verkaste het museum naar het vliegveld Lelystad en ging verder als Nationaal Luchtvaartthemapark Aviodrome. Een grote groep vrijwilligers creëerde onder aanvoering van een gepassioneerde groep vaste medewerkers binnen enkele jaren een bruisend luchtvaartcentrum, waar bezoekers uit de hele wereld naar komen kijken.

Het meest unieke van het museum is dat je er niet alleen stilstaande historische vliegtuigen kunt bekijken. Er zijn restauratieprojecten en je kunt meevliegen met beroemde vliegtuigen zoals de Catalina en de DC-3 Dakota. Dat gebeurt allemaal vanaf het eigen platform, dat er trouwens precies zo uitziet als Schiphol zoals het er tachtig jaar geleden bij lag. Het is de enige plek in West-Europa waar je in alle rust een Boeing 747 Jumbojet van binnen kunt bekijken. Als je dan weer naar buiten loopt, zie je de historische DC-2 de ‘Uiver’ pruttelend naar de startbaan rijden om voor te vliegen op een airshow ergens in Europa.

Natuurlijk kan de kaartverkoop nooit de hele exploitatie dekken en daarom organiseert de Aviodrome ook allerlei andere activiteiten. De laatste jaren zijn er in het museum ontelbare bedrijfspresentaties en unieke feesten georganiseerd. In en om de vliegtuigen zijn reclames en speelfilms opgenomen. Het afgelopen weekend was er nog een van de grootste flightsimulatorbijeenkomsten ter wereld.

Ons nationale luchtvaartmuseum krijgt geen subsidie en is voor een sluitende exploitatie afhankelijk van giften en ondersteuning vanuit het bedrijfsleven. Ieder jaar is het weer spannend of de eindjes aan elkaar geknoopt kunnen worden. Afgelopen week werd helaas bekend dat het museum nu in zeer zware financiële turbulentie rondvliegt. De belangrijkste betrokkenen hebben al laten weten dat ze deze keer niet meer financieel zullen bijspringen. Ieder land krijgt de luchtvaart die het verdient.

Het Nationaal Luchtvaartthemapark Aviodrome is niet alleen leuk voor luchtvaartfreaks. Het is juist voor een groot publiek nog de enige manier waarop je kunt beleven hoe belangrijk de luchtvaart voor Nederland is en ontdekt waarin een klein land echt heel groot kan zijn.

De oplossing is natuurlijk simpel. Op ieder ticket van de ruim veertig miljoen vliegtuigpassagiers die in Nederland aankomen of vertrekken zit een hele batterij toeslagen: 12,95 euro veiligheidstoeslag, 14,66 euro passagierstoeslag, 2,00 euro geluidsisolatietoeslag en dan nog de sterk variërende brandstoftoeslag. Doe daar nou eens tien eurocent ‘historisch besef toeslag’ op. Een dubbeltje! Niemand die er iets van merkt en het Nationaal Luchtvaartthemapark Aviodrome is met vier miljoen euro structureel per jaar in een klap volledig uit de brand.

Jan Cocheret
[email protected]

Reageren op artikelen? Er gelden spelregels.

Copyright Reismedia BV 2019