Jan Cocheret: Gearpins

29 januari 2012

Boeing 737 met kapot neuswiel terug naar Schiphol. Het vliegtuig was opgestegen en terwijl de andere wielen keurig naar binnen klapten, bleef het neuswiel eigenwijs naar beneden hangen. Dat soort dingen is tegenwoordig nieuws. Het stond van de week in alle kranten, dus was het nieuws.

Ik was er niet bij, maar ik zou me kunnen voorstellen dat een van de borgpinnen in het voorste landingsgestel is blijven zitten. Daardoor kunnen die wieltjes niet inklappen en moet je eerst even zorgen dat je weer veilig op de grond komt, pinnetje d'ruit en vooruit met de geit. No big deal.

Luchtvaart zit vol met procedures om de onvermijdelijke menselijke foutjes te voorkomen. Die borgpinnen worden bijvoorbeeld gebruikt tijdens het slepen van een vliegtuig naar een nieuwe parkeerplaats. Of tijdens het verwisselen van een wiel als de band of een rem versleten is.

Er zijn daarna twee momenten om te controleren of de pinnen verwijderd zijn. Vlak voor vertrek loopt een van de vliegers een rondje om het vliegtuig om te kijken of alles er goed uitziet. Geen beschadigingen aan romp of vleugels, geen lekkages en vooral bekijken of de remmen en de banden nog even mee kunnen. Dat is ook het moment om te controleren of de borgpinnen verwijderd zijn.

Voordat de deuren dichtgaan is het tweede controlemoment. Bij de meeste vliegtuigen is het een vaste procedure om te controleren of alle borgpinnen weer netjes op hun plekje in de cockpit zijn teruggestopt.

Een paar jaar geleden was er een Spaanse straaljagerpiloot die aan het begin van zijn demonstratie tijdens een airshow zijn wielen niet omhoog kreeg. Als commentator van de show vertelde ik het duizendkoppige publiek dat een van de mogelijke oorzaken wel eens in de borgpinnen zou kunnen zitten. Al wist ik het op dat moment natuurlijk ook niet zeker.

Achteraf bleek mijn versie van het verhaal helemaal juist. De verantwoordelijke crew members waren stomweg vergeten de pinnetjes eruit te halen. Daarna was de controleprocedure blijkbaar niet volledig uitgevoerd. Na afloop wilde de vlieger graag even bij ons langs komen. Niet om te bedanken, maar om verhaal te halen: “Als er zoiets gebeurt dan vertel je dat niet aan het grote publiek. Dat is onprofessioneel!”

Hier moest ik van de week aan terug denken. Er is in feite niets gebeurd en toch staat het in alle kranten. Onprofessioneel?

Jan Cocheret
[email protected]


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen