
We merken allemaal dat de inkomsten van luchtvaartmaatschappijen explosief toegenomen zijn door de opbrengsten uit anciliaries, je kent het wel. Koffers, zitplaatsen en upgrades naar een andere klasse. Daarbij schromen ze alleen niet om steeds opzichtelijker geld binnen te harken. Lees en kijk of je het patroon herkent.
Vorig jaar vloog ik van Schiphol naar Bangkok met drie personen. Dan ga je een paar weken voor vertrek eens kijken of het nodig is om zitplaatsen te reserveren. Toen de seatmap zich opende, zag je een zee van lege zitplaatsen die je zo kon boeken voor een lekker bedrag. Als ik toen zou kiezen voor drie plekken naast elkaar, dan had ik tientallen combinaties kunnen boeken.
Voor mij geen signaal om me druk te maken over drie plekjes naast elkaar in de Boeing. Maar kort voor check-in besloot ik voor alle zekerheid toch nog maar even te kijken hoe het er voor stond. Dan zou ik alsnog drie plekjes kunnen boeken. En er was eigenlijk maar vrij weinig veranderd. Ik kon alsnog heel veel plaatsen bij elkaar boeken.
Vol vertrouwen vulde ik een paar uur later, zodra dat kon, mijn gegevens in voor de check-in. Dat ging lekker vlot. Maar dat kwam ook omdat je tijdens het inchecken niet meer langs de seatmap kwam. Dat stapje werd heel sneaky overgeslagen. En voordat ik er erg in had werden er drie boarding passes uitgespuugd: 31A, 34D en 39B.
Het gevoel dat ik kreeg was dat we werden afgestraft voor het niet tegen forse betaling boeken van onze zitplaatsen. Dat gevoel werd dubbel bevestigd, toen ik aan de gate bij vertrek aan de purser vroeg om onze zitplaatsen misschien dan toch wat meer in de buurt van elkaar te krijgen. “U heeft zeker niet vooraf uw zitplaats gereserveerd?”, snoefde de man vanachter zijn balie. Met veel beleefdheid en geduld van onze kant kregen we het alsnog voor elkaar om in ieder geval twee van ons naast elkaar te krijgen. Met een “volgende keer matsen we u niet meer” mochten we het vliegtuig in.
En net als je denkt dat het niet erger kan, doet zich weer een nieuw voorval voor.
Een echtpaar dat naar Curaçao vloog had bij mij ook bewust gekozen om niet al maanden voor vertrek hun zitplaatsen te boeken. En dat bleek ook niet nodig, want toen ik ze ging inchecken was rij na rij nog beschikbaar. Maar het systeem van de luchtvaartmaatschappij gaf ze allebei een raamplaats. Op dezelfde rij. Dus meneer en mevrouw die al meer dan veertig jaar met elkaar in het echt verbonden waren, werden door de luchtvaartmaatschappij voor een vlucht van tien uur van elkaar gescheiden. Zonder enige noodzaak, want alle tussenliggende stoelen waren tijdens de check-in gewoon nog vrij. Meneer zag zich dus genoodzaakt om voor 28 euro een stoel naast die van zijn vrouw te kopen.
Een meer opzichtige manier van klantje pesten heb ik nog niet meegemaakt, en steeds meer luchtvaartmaatschappijen doen eraan mee. KLM, Corendon en TUI om er maar eens wat te noemen. Weinig klachten heb ik over Transavia en easyJet. Daar word je zonder zitplaatsresevering altijd nog wel netjes bij elkaar geplaatst.
Maar de rest van de airlines zijn boefjes, die er plezier in scheppen om een lange neus te trekken naar klanten die er voor kiezen om geen geld uit te geven voor een gereserveerde zitplaats.