Hoe zouden ze op het idee gekomen zijn bij Airbus? Achter een bar met een borrel op? Ergens is er in ieder geval het idee ontstaan om het grootste passagiersvliegtuig ooit te gaan produceren, en het is ze gelukt! Het leidde tot de geboorte van de A380. Het was wel een zware bevalling na een zwangerschap met de nodige hindernissen, maar hij stond er toch maar mooi in januari 2005, daar tussen de hangardeuren!
Of die baby er goed uitzag, daar kun je over redetwisten. Echter met een maximum startgewicht van een tonnetje of 575 was hij zeker indrukwekkend. Er leek een markt voor te zijn, ondanks z’n prijskaartje van een dikke 400 miljoen dollar. Alles is dus groot aan dit vliegtuig. Als enige kreeg hij ook de categorie ‘super’ toegewezen als toevoeging in zijn callsign bij de verkeersleiding. Want eveneens zijn wake vortex (zog) is groot. Als je er met een ander vliegtuig te dicht achter vliegt, krijg je zeker een besturingsprobleem in de tornado’s die de A380 achterlaat!
De luchtvaartmarkt pakte echter vervelend uit. Die werd tot maximaal twee motoren geamputeerd, er kwam een pandemietje overheen en ‘point-to-point’ groeide ten koste van ‘hub-and-spoke’. En zo bleek dit immense vliegtuig over een achilleshiel te bezitten die de productie van de A380 beperkte tot een dikke 250 stuks, waarvan er ruim 115 stuks naar Emirates gingen, de eerste in 2008. Deze maatschappij neemt nu de laatste A380 af, waarachter de hangardeuren in Toulouse definitief dicht gaan.
Emirates heeft die eerste A380 onlangs uitgefaseerd. Dit apparaat wordt gesloopt na slechts 12 jaar in dienst te zijn geweest. In 6319 vluchten heeft ie bijna 50.000 vlieguren gemaakt. Een ongeveersommetje geeft dan een afschrijving, die bij de grootte van het vliegtuig past. Maar liefst zo’n 7300 dollar per vlieguur. Of 100.000 dollar per dag, zegge 4200 dollar per uur van z’n bestaan. Dat kun je ook een ‘super zog’ noemen, maar dan uit je portemonnee!
30.000.000 dollar is de huidige restwaarde van Emirates’ eerste. Een aantal onderdelen gaan naar de veiling, waaronder de bar waarmee de cabine uitgerust was. Misschien moet Airbus daar zelf maar eens op bieden. Zet ‘m dan neer in die lege hangar, en ga erachter het verdriet wegdrinken. En napraten wat er nou eigenlijk allemaal met die A380 is gebeurd. Eén ding staat vast: het is een historisch vliegtuig! Cheers!
Deze column is eerder verschenen in Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier voor een abonnement.