Walter Schut: Holle beloftes

Walter Schut
22 augustus 2023

Enkele weken geleden sprak ik bij de Zakenreis Society over luchtvaart en milieu. Het was een kleine groep toehoorders, want orkaan Poly had enkele uren daarvoor huisgehouden. In ieder geval hoefde ik de noodzaak van een duurzame luchtvaart in de toekomst niet uit te leggen.

extra add 1ste alinea: 
1

Airlines vielen jarenlang buiten alle maatregelen, maar in het EU Fit for 55-plan moet het aandeel duurzame brandstof (SAF) op de Europese airports van 2 procent in 2025 groeien naar 70 procent in 2050. Het dwingt airlines voor de lange termijn te investeren in SAF. Zo kan dat op veel grotere schaal worden geproduceerd en kunnen de kosten voor het maken ervan dalen.

De maatregelen gelden echter hoofdzakelijk voor Europese airlines. Die zijn daar inderdaad druk mee bezig. Lufthansa en KLM hebben bijvoorbeeld een uitgebreid plan aan maatregelen voor de inkoop van SAF. Dat moet ook wel, want alleen al een halvering van de CO2-uitstoot wordt een hell-of-job en dat gaat echt niet lukken met voortaan houten bestek in de Business Class of het scheiden van afval tijdens de vlucht. Airlines schermen graag met wel 40 procent zuinigere nieuwe toestellen. Prima hoor, maar de milieuwinst wordt volledig teniet gedaan door de verwachte groei tot 2050. Dan moet je dus niet gek opkijken als je als op het hakblok van de milieubeweging terecht komt.

In totaal 20 procent van de langste vluchten vanaf Schiphol zijn verantwoordelijk voor 80 procent van de emissies en die vluchten kunnen we ook op langere termijn niet met waterstof of elektrisch vliegen vervangen. Wat doen de niet-Europese verrevluchtenvliegers aan CO2-reductie? Ook zij hebben zich allemaal gecommitteerd aan de IATA-doelstelling van netto nul CO2-uitstoot in 2050. Ik heb geen uitputtend onderzoek gedaan, maar constateer dat de Amerikaanse carriers inmiddels flinke stappen maken wat betreft SAF. Ze moeten wel: Delta bijvoorbeeld is recent aangeklaagd in een class action wegens greenwashing; hun activiteiten liggen dus onder het vergrootglas.

En wat doen de Midden-Oosten carriers? Dat valt eerlijk gezegd vies tegen. Emirates heeft recent 200 miljoen in een sustainability fund gestopt ‘voor onderzoek’;  voor de rest mooie woorden en beloftes.  Qatar geeft aan dat ze ‘committed’ zijn aan de net zero in 2050, maar geen flauw benul of plan hoe hier te komen. Turkish Airlines “ supports the sustainable biofuel research and development works”. Maar verder dan een paar vluchten met deels SAF is men niet gekomen.

Medespreker op de bijeenkomst was Hugo Houppermans van Anders Reizen (zie het artikel op pagina 64, red.), die een boeiend verhaal hield over hoe je als bedrijf invulling kunt geven aan impactvolle klimaatmaatregelen. Een goede ‘best practice’ is het wellicht om als bedrijf de daadwerkelijke inspanning van een airline voor een beter klimaat mee  te nemen in de keuze om er wel of niet mee te vliegen. Wie echt zijn best doet, mag daar best voor worden beloond. Holle beloftes van airlines zijn er al genoeg.

Extra advertentie tonen: 
1


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen