SCHIPHOL - Vanaf eind dit jaar zal het taxivervoer vanaf Schiphol voor een deel worden uitgevoerd met elektrisch aangedreven auto's van de Amerikaanse fabrikant Tesla Motors. Dit heeft de luchthaven woensdag bekend gemaakt, samen met de uitslag van de Europese aanbesteding, gewonnen door drie bedrijven. Er zullen meer dan honderd volledig elektrische taxi's van Tesla beschikbaar zijn.
Niet alle vervoer zal met elektrische taxi's plaatsvinden, zegt woordvoerster Mirjam Snoerwang van Schiphol desgevraagd tegen Luchtvaartnieuws.nl/Zakenreisnieuws.nl. "Het vervoer zal zo duurzaam mogelijk zijn. Behalve de elektrische taxi’s, rijden er ook wagens op biobrandstof."
Schiphol streeft ernaar dat het taxivervoer bijdraagt aan de verduurzaming van de mobiliteit op de luchthaven. Snoerwang: "De belangrijkste eis bij de aanbesteding was het leveren van een aanzienlijke bijdrage aan de duurzaamheidsambities van Schiphol op het gebied van luchtkwaliteit en CO2-uitstoot, naast het aanbieden van kwalitatief en kwantitatief hoogwaardig taxivervoer."
Tesla Motors maakt volledig elektrische voertuigen, die geen back-up hebben in de vorm van een conventionele motor op fossiele brandstof, zoals hybride auto's hebben.
Tesla model S is het type dat op Schiphol als taxi zal dienen - Foto: Wikipedia
De winnaars
Als beste van de Europese aanbesteding op Schiphol kwamen drie partijen uit de bus: de Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN), Willemsen-de Koning en Bergisch, Boekhoff & Frissen (BBF). De concessie gaat in op 1 juni en betreft een periode van vier jaar met tweemaal de mogelijkheid van een verlenging van twee jaar. ZCN en Willemsen-de Koning zijn nu ook al gevestigd op Schiphol, BBF is nieuw en komt in de plaats van Connexxion, dat zijn plek verliest.
Mogelijk dat Connexxion en de Taxi Centrale Amsterdam (TCA), die al langere tijd buitenspel staat op Schiphol, nog bezwaar aantekenen tegen de gunning. Over twintig dagen is de definitieve uitslag, maar Schiphol en de betrokken partijen gaan ervan uit dat er geen veranderingen meer zullen komen.
Alleen taxi's van de drie geselecteerde bedrijven krijgen standplaatsen op de luchthaven. Daarnaast zijn er de 'vrije rijders' van de Schiphol Taxicentrale, maar deze chauffeurs mogen alleen passagiers op afspraak afhalen en geen losse klanten meenemen. Als de drie vergunninghouders te weinig taxi's ter beschikking hebben, dienen de vrije rijders als buffer.
Prima wagen
Directiesecretaris Martijn van Leeuwen van de BIOS-groep, het moederbedrijf van ZCN, bevestigt tegenover Luchtvaartnieuws.nl/Zakenreisnieuws.nl dat zijn onderneming de elektrische taxi gaat gebruiken. "Wij zetten zeventig Tesla's in, Model S. We hebben de wagen al getest, hij voldoet prima. We zijn niet bang dat we onderweg zonder stroom komen te zitten, we houden altijd voldoende reserve."
Van onze redactie