Of er een internationale website moet komen met daarop de onveilige gebieden in de wereld waarover beter niet kan worden gevlogen met passagiersvliegtuigen? Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) gaat er deze week voor pleiten bij ICAO, de Internationale VN-organisatie voor de burgerluchtvaart.
Het zal me worst zijn…! Het leidt de aandacht af van wat in eigen land mis is en moet gebeuren, nu een heuse doofpot rond de vliegramp met de MH17 aan het licht lijkt te komen. Zandzakken voor de Haagse deuren...
Onverschillig? Helemaal niet. Alles mag er komen wat de vliegveiligheid vergroot. Websites, apps, mails… maakt niet uit. Het enige wat echt uitmaakt en wat er bovenal moet komen, zijn overheden waarop vertrouwd kan worden en glasheldere structuren waarbinnen maximale veiligheid wordt gegarandeerd.
Wat er nationaal en internationaal moet komen, is dus bovenal een betere samenwerking tussen inlichtingen- en veiligheidsdiensten en overheden, die hun verantwoordelijkheid nemen en niks verzwijgen tegenover luchtvaartmaatschappijen, zoals wel is gebeurd rond de ramp met de MH17 boven Oekraïne.
Waarom wel ambassadevertegenwoordigers sturen naar een speciale bijeenkomst in Kiev met waarschuwingen over risico’s en die wel te laten rapporteren, maar er niks mee te doen? Niet relevant..., stamelen tot nu toe verschillende volhardende leden van het kabinet, die een schandaal zien aanzwellen.
Wat te denken van een staatssecretaris, sprekend in de Tweede Kamer namens het kabinet over nu weer KLM-vluchten boven Noord Korea, die zei dat ze niet wist wat het kabinet wel moet weten - en vast ook weet - omdat ze geen zicht heeft op de veiligheidsdiensten.
Zolang kabinet en parlement demonstreren geen gedegen kennis te hebben van de luchtvaart - communis opinio in de hele sector en niet alleen van mij - blijft het hopen en bidden dat daaraan eindelijk eens zal worden gewerkt.
Hoe door VVD-minister Ivo Opstelten (Justitie) en PvdA-staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) en ook VVD-premier Mark Rutte is omgesprongen met het gegeven feit dat het beneden een bepaalde vlieghoogte boven Oekraïne wel risico’s bestonden, maar daar boven niet, was tenenkrommend.
De Boeing 777 van Malaysia Airlines en luttele ogenblikken later ook een Airbus A330 van de KLM met honderden passagiers vlogen weliswaar hoger dan de onveilige vlieghoogte, maar dat maakt de risico’s niet minder groot.
Heeft onze staatssecretaris - en trouwens het hele kabinet - wel eens gehoord van vliegtuigen, die vanwege technische storingen, decompressie, weersomstandigheden of ander onheil simpel gedwongen zijn een lagere of hogere vlieghoogte te kiezen? Bestaan de risico’s in dat soort gevallen dan niet? Anders gezegd: bestaat eigenlijk wel een veilige vlieghoogte boven oorlogsgebied? Een kind weet het antwoord.
Intussen is staatssecretaris Wilma Mansveld op weg naar Montreal om te pleiten voor een wereldwijd informatiesysteem waarop maatschappijen en vliegtuigbemanningen kunnen zien hoe het is gesteld met de veiligheid boven conflictgebieden. Ze wil een voorstel hiertoe indienen tijdens de High Level Safety Conferentie (HLSC) van ICAO in Montreal.
Hoe het ook zij, vast een goed bedoeld initiatief, maar schone schijn, als met het systeem niet valt te zien wat ook nu bij de MH17 is verzwegen. Dan is het een trip van Kuifje in Montreal, waar het voorstel trouwens vast met applaus voor kennisgeving wordt aangenomen.
Arnold Burlage
[email protected]
P.s. Kuifje is een bestaand stripfiguur en slaat niet op het kapsel van de staatssecretaris.