Arnold Burlage: Haastige spoed

Arnold Burlage
1 maart 2015

De situatie rond de ingrepen, die bij KLM voor de deur staan, dreigt nu al explosief te worden, nog voor de finale onderhandelingen. De directie liet al dreigend weten dat vluchten aan de grond blijven als niet akkoord wordt gegaan met de directie-plannen.

Op 11 maart moet er een deal zijn, anders moeten investeringen achterwege blijven. Is dat niet zoiets als chantage? Of hoort dat bij het spel? De bal ligt daarmee in elk geval op de helft van het KLM-personeel. De onrust komt dan ook niet zomaar uit de lucht vallen.

Het cabinepersoneel is in alle staten, omdat het vakantiedagen moet inleveren en het verworven recht dreigt kwijt te raken om vluchten aan te vragen, waarop vaak hele gezinnen kunnen functioneren. Pappie is vrij als mama vliegt, bijvoorbeeld. De dreiging met acties is weliswaar begrijpelijk, maar tegelijk ook nog te vroeg..

Aan de andere kant van het spectrum wil de vakbond FNV dat de looneis van 3 procent overeind blijft. Dit is kortzichtig. Welke KLM-er zal niet inzien dat deze strategie uiteindelijk tot rampzalige gevolgen leidt. Het kon dan met de KLM wel eens snel bergafwaarts gaan.

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), de machtigste van alle bonden, kiest voor de rustige aanpak aan de onderhandelingstafel. Al is bekend dat vanuit de VNV al wekenlang wordt aangedrongen op overleg op het hoogste niveau tussen vakbonden en KLM-directies om overlegscenario's en doelen te stellen voor de gaande onderhandelingen.

Kort en goed: de actiedreiging is een feit, de onrust ligt op straat. En het lijkt verstandig om de verschillende standpunten binnenboord te houden en wat meer tijd te nemen voor het bereiken van een akkoord. Eén ding staat vast: iedere rechtgeaarde KLM-er is ervan overtuigd dat er wat moet gebeuren. KLM-topman Pieter Elbers vond dan ook, nog onlangs, meer dan overtuigend iedereen achter zich bij het  blokkeren van de plannen van de Air France top om de kas naar Parijs te halen. Het zou doodzonde zijn als die Koninklijke eenheid ten offer zou vallen aan ontactisch optreden van een van de partijen.

Uiteindelijk is voor een akkoord uiteindelijk ieders redelijkheid, overtuiging en instemming nodig. En die zullen nimmer worden bereikt met vastliggende deadlines of vooraf dreiging met acties. Het een is net zo destructief als het ander. Zorgvuldig en ingetogen manoeuvreren is daarom het advies. Voor acties is het ook nog te vroeg, daar is het -anders dan voor de juiste maatregelen - nooit te laat.

Arnold Burlage
[email protected]


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen