GENÈVE - Passagiers die vertrekken vanaf Terminal 1 op Geneva Airport staat een bijzondere bagageservice te wachten. Bij aankomst op de luchthaven, nog buiten de terminal, staat robot Leo klaar om koffers in ontvangst te nemen. Leo zorgt vervolgens voor een verdere afhandeling van de bagage.
Het werkt als volgt: passagiers drukken op Scan&Fly bag drop interface, waarop de deuren van Leo’s bagagecompartiment opengaan. De passagiers zetten de bagage daarin en na het scannen van de instapkaarten worden bagagelabels geprint, die de passagiers aan hun koffers bevestigen. Daarop sluiten de deurtjes en Leo zorgt voor de verdere bagageafhandeling.
Leo, ontwikkeld door IT-bedrijf SITA, werkt volledig autonoom. Hij kan bagage inchecken en labels uitprinten en kan maximaal twee bagagestukken met een maximaal gewicht van 32 kilo tillen.
Leo kan om obstakels heen manoeuvreren, ook in een drukke omgeving als een luchthaventerminal. De robot, vernoemd naar Leonardo da Vinci, wordt momenteel getest op de stoep van Terminal 1 op de luchthaven van Geneve, de stad waar het hoofdkantoor van SITA staat.
Met de robot wil SITA een blik in de toekomst van de bagageafhandeling bieden. De onderneming werkt aan een volledig geautomatiseerd bagageafhandelingssysteem. Volgens SITA zorgt het gebruik van robotics ervoor dat minder koffers en tassen mee de terminal in worden genomen, zodat de congestie in de terminal afneemt.
Geneva Airport is alvast enthousiast. “Dankzij een robot als Leo kunnen we meer passagiers afhandelen, zonder dat de reizigerservaring eronder lijdt”, aldus Massimo Gentile, IT-directeur van de Zwitserse luchthaven.