SCHIPHOL - Om de veiligheid op Schiphol te verbeteren neemt de luchthaven samen met de luchtvaartsector en de overheid een serie maatregelen. Eén daarvan is een verdubbeling van de bestaande taxibaan die met een viaduct over de A4 gaat. Dat moet leiden tot een verminderingen van het aantal vliegtuigen dat de start- en landingsbanen kruist.
“Een verdubbeling van die taxibaan leidt ertoe dat we een dubbele rondweg rondom Schiphol voor vliegtuigen krijgen”, zei Schiphol-topman Jos Nijhuis vrijdagochtend.
De verdubbeling van de taxibaan tussen de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan heeft de nodige voeten in de aarde. “Om dat te kunnen doen moet een aantal vrachtgebouwen wijken. Daarom moeten we nieuwe vrachtgebouwen creëren aan de zuidoostkant van de luchthaven. Dat is een aardige verschuiving, die in de komende jaren plaatsvindt.” Volgens Nijhuis is het project in 2021 gereed.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid publiceerde vorig jaar een rapport, waarin aanbevelingen worden gedaan voor het verbeteren van de veiligheid op Schiphol. Om de risico’s beter te beheersen wordt een sectorbreed integraal veiligheidsmanagementsysteem ingericht.
“In een gezamenlijke roadmap safety improvement verzamelen we de acties die we nemen om veilige groei mogelijk te maken, bijvoorbeeld door het verminderen van het aantal baankruisingen”, zei Nijhuis.