NEW YORK - Leasemaatschappij GECAS en Israel Aerospace Industries (IAI) komen met een ombouwprogramma voor de Boeing 777-300ER. Daarbij kunnen bestaande passagiersvliegtuigen worden omgebouwd tot vrachttoestel. GECAS is meteen de eerste klant.
Volgens beide partijen vormt de Boeing 777-300ERSF een zuinige opvolger voor de oude Boeing 747-vloot die op dit moment op vrachtroutes wordt gebruikt. In 2022 moet het prototype van de Boeing 777-300ERSF (Special Freighter) vliegen. GECAS en IAI hebben het nieuwe subtype overigens de bijnaam 'Big Twin' gegeven.
GECAS tekende zelf voor vijftien exemplaren van het omgebouwde vliegtuig, met een optie op nog eens vijftien stuks. Als de certificering van de Boeing 777-300ERSF afgerond is verwacht IAI elke vier tot vijf maanden een vliegtuig om te kunnen bouwen. Het Israëlische bedrijf heeft al ruime ervaring met dergelijke ombouwoperaties met de Boeing 737, 747 en 767.
Boeing levert overigens ook zelf een vrachtversie van de Boeing 777. Die is gebaseerd op de kleinere Boeing 777-200LR.