SYDNEY - Virgin Australia is terug. De luchtvaartmaatschappij leek door de coronacrisis kopje onder te gaan, maar gesteund door een nieuwe investeerder meldt het bedrijf zich nu weer op de markt. De voornaamste doelstelling: een derde van het Australische passagiersvervoer opeisen.
De luchtvaartmaatschappij moest in april uitstel van betaling aanvragen nadat de coronacrisis ervoor zorgde dat het luchtvervoer nagenoeg stil kwam te liggen. Het Amerikaanse Bain Capital meldde zich als overnamekandidaat, waardoor Virgin Australia uit faillissementsbescherming is gekomen en de activiteiten nu weer opgestart kunnen worden.
Virgin Australia gaat in afgeslankte vorm verder: een derde van het personeel werd wegbezuinigd en verre vluchten staan er niet meer op het programma. Daardoor moesten de Airbus A330’s en Boeing 777’s verdwijnen. Wat overblijft is een luchtvaartmaatschappij die met uitsluitend Boeing 737’s vluchten binnen Australië en naar omliggende landen aanbiedt. Met Alliance Airlines – de grootste Fokker-gebruiker ter wereld – werd een deal gesloten voor het uitvoeren van regionale vluchten. Aan het hoofd van Virgin Australia staat nu Jayne Hrdlicka, die eerst de baas was bij Jetstar, de budgetdochter van grote concurrent Qantas.
In principe blijft de service aan boord zoals die was: klanten kunnen kiezen uit Economy, Economy X (meer beenruimte) en Business Class. Wel onderzoekt Virgin Australia of de zakenklasse moet worden gemoderniseerd. Verder worden de lounges in Melbourne, Sydney, Brisbane, Adelaide, Perth en Gold Coast heropend. Die in Darwin, Cairns en Mackay gaan dicht, en over Canberra moet nog een besluit worden genomen.
Overigens heeft Virgin Australia er, naast Qantas en dochter Darwin, een nieuwe binnenlandse concurrent bij gekregen. Het regionale Rex Airlines nam enkele Boeing 737’s van Virgin Australia over om lijnvluchten aan te bieden tussen de belangrijkste Australische steden.