DEN HAAG - VVD, CDA, D66 en ChristenUnie presenteerden vandaag het regeerakkoord van het kabinet Rutte IV. Daarin zit een onaangename verrassing voor de luchtvaartsector: de vliegtaks gaat fors omhoog. Wat betekent dit voor de betaalbaarheid van vliegtickets?
De verhoging van de vliegtaks gaat per 2023 in en moet jaarlijks 400 miljoen euro extra in het laatje brengen, zo blijkt uit het regeerakkoord. Hoe dit er concreet uit gaat zien moet – net als bij veel andere plannen – nog verder uitgewerkt worden.
Gemiddeld 15 euro extra
We weten daarom nog niet precies hoeveel duurder vliegtickets worden: dat zal in het komende jaar bekendgemaakt worden. Maar een rekensom leert dat een vliegticket gemiddeld minimaal 15 euro duurder moet worden om de opbrengst van de vliegtaks met 400 miljoen euro te verhogen.
Dat zit zo: sinds januari 2021 geldt er al een vliegtaks van €7,845 per vertrekkende passagier van Nederlandse luchthavens, ongeacht de afstand. Transferpassagiers en baby’s zijn uitgezonderd. Met dat bedrag wilde het vorige kabinet in goede (luchtvaart)tijden 200 miljoen euro per jaar ophalen.
Om nog 400 miljoen euro extra op te halen, moet de vliegtaks in totaal verdrievoudigd worden naar minimaal 23 euro, zo'n 15 euro extra. Als de luchtvaartsector niet herstelt tot het niveau van vóór de coronacrisis, dan is zelfs een nog hoger bedrag nodig om die 400 miljoen euro binnen te halen.
In deze berekening wordt er ook vanuit gegaan dat er – behalve het bedrag – niets aan de vliegtaks verandert. Het is echter niet uitgesloten dat het kabinet nog aan de taks gaat ‘tweaken’, zoals het maken van onderscheid tussen short- en longhaul-passagiers. Ook dat zullen we moeten afwachten.
Reactie airlines
Deze site heeft luchtvaartmaatschappijen als KLM en TUI om een reactie gevraagd op de aangekondigde verhoging van de vliegtaks, maar zij zijn het regeerakkoord nog aan het bestuderen.