SEATTLE - Boeing ontwikkelt een high gross weight-variant van de 787-10 Dreamliner om de payload en het vliegbereik te verhogen. Dat heeft de topman van Boeing Commercial Airplanes, Stan Deal, deze week onthuld in een interview met The Seattle Times.
Door de hogere payload en het hogere vliegbereik, twee zaken die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, zou de 787-10 beter moeten kunnen concurreren met de Airbus A350-900. Laatstgenoemde heeft een vergelijkbare passagierscapaciteit, maar kan veel verder vliegen.
Zo ligt het vliegbereik van de A350-900 volgens Airbus standaard op 15.000 kilometer en in de ULR-variant op 18.000 kilometer, terwijl de 787-10 volgens Boeing niet verder komt dan 11.730 kilometer. En dat toch al beperkte bereik kan alleen gehaald worden met bijna geen vracht aan boord.
Hoewel deze cijfers niet helemaal 1-op-1 te vergelijken zijn, maken ze wel duidelijk dat er een enorm verschil zit tussen de A350-900 en 787-10. Volgens experts draagt het beperkte vliegbereik van de 787-10 eraan bij dat dit type veel minder populair is dan zowel de A350-900 als de kleinere 787-9.
Tot nu toe zijn er ‘maar’ 184 Boeing 787-10’s besteld, waarvan er nog 123 geleverd moeten worden. Eén van de belangrijkste klanten is KLM. De Nederlandse maatschappij heeft er nu vijf in dienst en zet ze vooral in op de wat kortere longhaul-routes naar Noord-Amerika en Afrika.
Overigens ligt de levering van nieuwe 787’s al maandenlang stil door productieproblemen. Ook KLM wacht nog op verschillende exemplaren. Boeing-topman Stan Deal wilde zich in het interview van de Seattle Times niet uitlaten over wanneer de levering weer hervat kan worden.