Het Grondwettelijk Hof in Brussel heeft de in 2022 ingevoerde vliegtaks goedgekeurd. Ryanair en de Belgische Federatie voor de Luchtvaart hadden gevraagd om een herziening, maar kregen nul op hun rekest. Het Hof spreekt over een “billijk evenwicht tussen de vrijheid van ondernemen en het recht op de bescherming van het leefmilieu.”
Wie op Belgische luchthavens in het vliegtuig stapt, moet sinds april 2022 op last van de federale regering een vliegtaks betalen, in Vlaanderen ook wel inschepingstaks genoemd. De toeslag bedraagt tussen de twee en tien euro per passagier.
Bij de presentatie ervan zei de regering twee doelen te hebben: opbrengsten voor de staatskas en het milieu. Het zou passagiers moeten aanzetten om met de trein te reizen in plaats van het vliegtuig. De taks is het hoogst op korte vluchten van minder dan 500 kilometer.
Het Grondwettelijk Hof gaat mee in de redering van ‘eerste minister’ Alexander de Croo en vindt de taks “billijk”.
Inbreuk
De advocaten van Ryanair noemden in hun pleidooi de federale taks een inbreuk op de bevoegdheid van de drie gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) inzake het milieu. Het Hof heeft dit verworpen. In hun uitspraak zeggen de magistraten dat de heffing binnen de fiscale bevoegdheden van de federale overheid past, terwijl de gewesten parallel een eigen milieubeleid kunnen blijven voeren.
Ook vond de Ierse prijsvechter dat de vliegtaks indruist tegen de vrijheid van ondernemen. Ook daar ging het hof niet in mee.
Ryanair vliegt in België vanaf Brussel Airport (Zaventem) en Charleroi. Met name op de laatste luchthaven, officieel Brussels South Charleroi Airport, bestaat een grote operatie, met een basis en tientallen bestemmingen.