KLM en ZeroAvia willen in 2026 een demonstratievlucht uitvoeren met een passagiersvliegtuig op waterstof. De Britse partner werkt aan de ZA2000-motor, die types als de ATR 72 of De Havilland Canada Q400 emissieloos kan laten vliegen.
Waterstofmotoren gebruiken waterstof in brandstofcellen om elektriciteit op te wekken, waarmee het de elektrische motoren aandrijft die de propellers van het vliegtuig laten draaien. De enige uitstoot is waterdamp met een lage temperatuur.
ZeroAvia heeft al uitgebreide testen uitgevoerd met een prototype van de kleinere ZA600-motor onder de vleugels van een Dornier 228. Het bedrijf heeft ook gevorderde grondtesten uitgevoerd met technologieën voor het ZA2000-systeem.
Over twee jaar moet de ZA2000-motor klaar zijn voor testvluchten. Eén daarvan moet dus naar Nederland komen, al is nog niet duidelijk naar welke luchthaven. Eerder kondigde Rotterdam The Hague Airport al aan iets gelijksoortigs te gaan doen.
“KLM wil koploper zijn in de beweging naar een duurzamere luchtvaart. Daarom steunen en stimuleren we actief innovatie om verandering in de industrie teweeg te brengen. KLM ondersteunt tegelijkertijd meerdere technologieën en innovaties voor een toekomst met emissievrije vluchten. Samen met onze partners in de branche doen we onderzoek naar vluchten op elektriciteit, waterstof en hybride brandstoffen en verdiepen ons in mogelijkheden deze ontwikkelingen te versnellen”, aldus KLM Cityhopper-topman Maarten Koopmans.