Wereldwijd zakken de aandelenbeurzen hard als gevolg van een toenemende recessievrees, na de publicatie van tegenvallende banencijfers in de VS vorige week. Ook het aandeel Air France-KLM zakt. Daardoor heeft de luchtvaartgroep een nieuw dieptepunt op de beurs bereikt. In tegenstelling tot veel andere aandelen, gaat het al het hele jaar slecht met de koers.
Maandagochtend kostte een aandeel Air France-KLM korte tijd nog maar 7,41 euro, het laagste bedrag ooit als gecorrigeerd wordt voor de reverse split van vorig jaar (toen tien aandelen Air France-KLM werden samengevoegd tot één aandeel). Daarna herstelde de koers iets: rond 15 uur stond het aandeel 3,2 procent lager op 7.68 euro.
Sinds de start van dit kalenderjaar, zeven maanden geleden, is het aandeel Air France-KLM nu al 43 procent minder waard geworden. Daarmee presteert het bedrijf op de beurs slechter dan Europese concurrenten als de Lufthansa Group (-28 procent), British Airways-moederbedrijf IAG (+3 procent), Ryanair (-26 procent) en easyJet (-18 procent).
Air France-KLM is al langer geen lieveling van beleggers. De winstgevendheid blijft structureel achter bij concurrenten, de groei gaat langzamer en er wordt nooit dividend uitgekeerd. Dit jaar kwam daar nog bovenop dat reizigers wegblijven uit Parijs vanwege de Olympische Spelen en dat KLM, mede door het piloten- en technicitekort, nog altijd niet op volle capaciteit kan vliegen.