De Europese Commissie (EC) twijfelt of ze Nederland toestemming geeft om het mes te zetten in het aantal vluchten van Schiphol. Dat melden ingewijden aan de Telegraaf. Zo zou Nederland nog niet goed genoeg hebben gekeken naar bijvoorbeeld de woningbouw vlak bij de luchthaven en stillere aanvliegroutes aan de randen van de dag.
Minister Madlener (Infrastructuur) heeft een maand geleden een vierde aanpassing van de zogeheten 'balanced approach' om de herrie van Schiphol met 17 procent te verminderen, ingediend in Brussel. In het nieuwste plan is de krimp flink verminderd, maar is het nog steeds de bedoeling dat het maximum aantal vliegbewegingen omlaag gaat van 500.000 naar 475.000 tot 485.000. Het Europese balanced approach-proces schrijft voor dat eerst naar stillere vliegtuigen gekeken moet worden, dan naar de ruimtelijke ordening en dan naar andere operationele maatregelen. De allerlaatste stap is krimp, en dan eerst alleen in de nacht.
"Ze zijn zich erg bewust van de precedent-werking in de rest van Europese Unie. Er spelen in de EU grotere belangen dan alleen Schiphol. Brussel is zeer voorzichtig en wil alles zorgvuldig doen”, zegt voorman Piet Visser van de Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici, die vorige week in gesprek ging in Brussel. Vanuit de hele wereld wordt met belangstelling gekeken naar de strijd die gaande is in Nederland.
Nederland is volgens De Telegraaf te laat in actie gekomen als het gaat om maatregelen voor bijvoorbeeld andere aanvliegroutes. "Daar is de luchtruimherziening voor nodig, maar daar pakt de Tweede Kamer niet mee door. Een deel van de politiek blijft maar op de rem trappen, terwijl dit wel een deel van de oplossing voor minder herrie nabij Schiphol is. De Tweede Kamer bevecht zichzelf in deze”, zo meldt een ingewijde. Insiders in Brussel wijzen er nu op dat Nederland nu echt eerst met deze operationele maatregelen aan de gang moet, voordat het de hakbijl kan hanteren.