AMSTERDAM - Reisorganisatie TUI Nederland kondigde vorige week aan dat het haar reisbureauactiviteiten gaat saneren en reorganiseren. Luchtvaartjournalist Arnold Burlage publiceert maandagochtend (6 december) in de Financiële Telegraaf een uitvoerig interview met TUI-topman Steven van der Heijden. “De aanhoudende economische crisis versterkt ook het prijsbewustzijn bij klanten”, zegt hij in het dagblad.
Van der Heijden schat dat het totaal aantal reisbureaus in Nederland binnen vijf jaar wordt gehalveerd van ruim tweeduizend tot rond de duizend. Het TUI concern wil zelf het aantal van 135 eigen vestigingen in twee jaar geleidelijk terugbrengen tot honderd, meldt De Telegraaf.
“Consumenten boeken de laatste jaren hun reizen steeds later en impulsiever. Ook hebben ze zelf steeds meer reiservaring en zijn ze, bijvoorbeeld door internet, veel beter in staat om zelf snel kennis van bestemmingen en vakanties op te doen”, zegt de TUI topman Steven van der Heijden in het interview met Arnold Burlage.
Arnold Burlage concludeert in het uitvoerige interview met de TUI topman: “De rol van het reisbureau verandert nu snel. In het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) worden de gemoederen weliswaar gesust en op het laatste congres, enkele weken geleden, werd daarover zelfs iedere discussie gemeden. Critici werden de tanden gepoetst, terwijl acuut al ruim 150 reisbureaus op direct omvallen staan, waarschuwen insiders van de brancheorganisatie.”
De luchtvaartjournalist was onder meer zelf gastspreker op het ANVR congres in Turkije en constateerde daar dat ANVR bestuursleden de crisis bagatelliseerden. “Voorzitter Peter van Vliet, voormalig directeur van KLM Nederland, noemde de crisis zelfs ‘doemdenken’. Hij zei tot ieders verbazing: “Er gaat zoveel toch ook erg goed….?”
Eerder toonde onderzoek van het internationale accountants- en adviesorganisatie Deloitte aan dat dit jaar van alle reizen al meer dan vijftig procent via de thuiscomputer wordt geregeld; dat is een stijging van 43 procent in één jaar. De winterboekingen, die om meer specialisatie vragen, raken via het reisbureau nu ook in een duikvlucht van 34 procent in 2002, 29 procent vorig jaar naar nog maar 27 procent dit seizoen, zo heeft onderzoekbureau Trendbox vastgesteld.
Van der Heijden schat dat het totaal aantal reisbureaus in Nederland binnen vijf jaar wordt gehalveerd van ruim tweeduizend tot rond de duizend. Het TUI concern wil zelf het aantal van 135 eigen vestigingen in twee jaar geleidelijk terugbrengen tot honderd, meldt De Telegraaf.
“Consumenten boeken de laatste jaren hun reizen steeds later en impulsiever. Ook hebben ze zelf steeds meer reiservaring en zijn ze, bijvoorbeeld door internet, veel beter in staat om zelf snel kennis van bestemmingen en vakanties op te doen”, zegt de TUI topman Steven van der Heijden in het interview met Arnold Burlage.
Arnold Burlage concludeert in het uitvoerige interview met de TUI topman: “De rol van het reisbureau verandert nu snel. In het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) worden de gemoederen weliswaar gesust en op het laatste congres, enkele weken geleden, werd daarover zelfs iedere discussie gemeden. Critici werden de tanden gepoetst, terwijl acuut al ruim 150 reisbureaus op direct omvallen staan, waarschuwen insiders van de brancheorganisatie.”
De luchtvaartjournalist was onder meer zelf gastspreker op het ANVR congres in Turkije en constateerde daar dat ANVR bestuursleden de crisis bagatelliseerden. “Voorzitter Peter van Vliet, voormalig directeur van KLM Nederland, noemde de crisis zelfs ‘doemdenken’. Hij zei tot ieders verbazing: “Er gaat zoveel toch ook erg goed….?”
Eerder toonde onderzoek van het internationale accountants- en adviesorganisatie Deloitte aan dat dit jaar van alle reizen al meer dan vijftig procent via de thuiscomputer wordt geregeld; dat is een stijging van 43 procent in één jaar. De winterboekingen, die om meer specialisatie vragen, raken via het reisbureau nu ook in een duikvlucht van 34 procent in 2002, 29 procent vorig jaar naar nog maar 27 procent dit seizoen, zo heeft onderzoekbureau Trendbox vastgesteld.