LE BOURGET - Regionale turboprops zijn weer in trek bij luchtvaartmaatschappijen. Wat vorig jaar al voorzichtig werd geconcludeerd door vliegtuigbouwer ATR wordt nu door concurrent SAAB onderstreept: de turboprop is weer in opmars. Voor ATR betekent dit onder meer nieuwe orders en een groeiend aandeel op de leasemarkt. Ook SAAB ziet het aantal klanten groeien.
SAAB bouwt inmiddels geen nieuwe regionale turboprops meer, maar sloot in het eerste kwartaal van 2005 leasecontracten af voor zestien toestellen. Daardoor zijn nu alle SAAB 340B's die vliegwaardig zijn in gebruik. Onder meer Eastern Airways, Carpatair en RAF-AVIA namen (extra) toestellen in
dienst.
De populariteit van de turboprops leek een aantal jaar geleden te slinken ten faveure van de regionale straalvliegtuigen. Deze vliegtuigen konden passagiers sneller en stiller vervoeren. Maar op sommige routes lijkt het nu voordeliger om turboprops in te zetten. Vliegtuigbouwers als Bombardier beweren met bijvoorbeeld de Q400 vergelijkbare prestaties te leveren als diverse jets.
De hoge brandstofprijzen lijken nu voor sommige maatschappijen een impuls te zijn om toch weer voor turboprops te kiezen, die minder verbruiken en daardoor wat brandstofgebruik voordelen bieden.
SAAB bouwt inmiddels geen nieuwe regionale turboprops meer, maar sloot in het eerste kwartaal van 2005 leasecontracten af voor zestien toestellen. Daardoor zijn nu alle SAAB 340B's die vliegwaardig zijn in gebruik. Onder meer Eastern Airways, Carpatair en RAF-AVIA namen (extra) toestellen in
dienst.
De populariteit van de turboprops leek een aantal jaar geleden te slinken ten faveure van de regionale straalvliegtuigen. Deze vliegtuigen konden passagiers sneller en stiller vervoeren. Maar op sommige routes lijkt het nu voordeliger om turboprops in te zetten. Vliegtuigbouwers als Bombardier beweren met bijvoorbeeld de Q400 vergelijkbare prestaties te leveren als diverse jets.
De hoge brandstofprijzen lijken nu voor sommige maatschappijen een impuls te zijn om toch weer voor turboprops te kiezen, die minder verbruiken en daardoor wat brandstofgebruik voordelen bieden.