KOPENHAGEN - De lijndienst- en charteractiviteiten van de Deense luchtvaartmaatschappij Maersk Air worden verkocht aan de IJslandse investeringsmaatschappij Fons Eignarhaldsfelag. Dat maakte de huidige eigenaar, A.P. Møller - Mærsk A/S, donderdag (30 juni) bekend. Fons Eignarhaldsfelag kreeg eerder dit jaar ook al de Deense prijsvechter Sterling in handen.
Volgens de containerrederij is de verkoop van een deel van de activiteiten van de luchtvaarttak onvermijdelijk. “Met de verkoop van de lijndienst- en charteractiviteiten aan Fons Eignarhaldsfelag, dat onlangs Sterling Airways overnam, is het raamwerk voor een sterkere luchtvaartmaatschappij gecreëerd die beter opgewassen is tegen de hevige concurrentie in de luchtvaartmarkt”, zo licht A.P. Møller - Mærsk toe.
De huidige vloot van Maersk Air blijft eigendom van A.P. Møller – Mærsk. De toestellen worden voor zes jaar aan de IJslanders verhuurd volgens een zogenaamde dry lease overeenkomst. Maersk wil uiteindelijk wel van de toestellen af. Overigens blijft Star Air, dat intra-Europese vrachtvluchten uitvoert, een onderdeel van de A.P. Møller – Mærsk Group.
De aanstaande fusie met Sterling moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.Verwacht wordt dat er door de fusie banen zullen verdwijnen, met name op administratief gebied.
Maersk Air voert onder andere dagelijks vluchten uit tussen Billund en Amsterdam en tussen Kopenhagen en Brussel. Prijsvechter Sterling vliegt sinds kort tussen Kopenhagen en Amsterdam.
Volgens de containerrederij is de verkoop van een deel van de activiteiten van de luchtvaarttak onvermijdelijk. “Met de verkoop van de lijndienst- en charteractiviteiten aan Fons Eignarhaldsfelag, dat onlangs Sterling Airways overnam, is het raamwerk voor een sterkere luchtvaartmaatschappij gecreëerd die beter opgewassen is tegen de hevige concurrentie in de luchtvaartmarkt”, zo licht A.P. Møller - Mærsk toe.
De huidige vloot van Maersk Air blijft eigendom van A.P. Møller – Mærsk. De toestellen worden voor zes jaar aan de IJslanders verhuurd volgens een zogenaamde dry lease overeenkomst. Maersk wil uiteindelijk wel van de toestellen af. Overigens blijft Star Air, dat intra-Europese vrachtvluchten uitvoert, een onderdeel van de A.P. Møller – Mærsk Group.
De aanstaande fusie met Sterling moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.Verwacht wordt dat er door de fusie banen zullen verdwijnen, met name op administratief gebied.
Maersk Air voert onder andere dagelijks vluchten uit tussen Billund en Amsterdam en tussen Kopenhagen en Brussel. Prijsvechter Sterling vliegt sinds kort tussen Kopenhagen en Amsterdam.