DRIEBERGEN - De veelbesproken plannen voor de bouw van de zogenoemde J-pier op Schiphol, worden niet uitgevoerd. Dat zegt operationeel directeur Ad Rutten van Schiphol in een gesprek met Luchtvaartnieuws.nl. Volgens de luchthaven blijkt de ruimte aan de overzijde van de snelweg A4 bij nader inzien niet groot genoeg om een volledig nieuw gebouw met de daarvoor benodigde infrastructuur te realiseren.
Schiphol was van plan om de nieuwe pier aan te leggen op een relatief klein stuk grond tussen de A4 en het zuidelijke gedeelte van de Zwanenburgbaan. De komst van de J-pier had een nieuwe ontwikkeling betekend voor Schiphol, omdat daarmee zou worden afgeweken van het ‘one terminal’ principe. In de huidige situatie zijn op de luchthaven alle terminals onder één dak gehuisvest. De plannen voorzagen in de aanleg van een soort railverbinding, waarop een ‘people mover’ passagiers zou vervoeren tussen het hoofdgebouw en de J-pier.
Schiphol wilde al zeker vijf jaar geleden aan de bouw van de nieuwe pier beginnen, maar kwam daar wegens de crisis in de luchtvaart na de aanslagen in de Verenigde Staten en de uitbraak van SARS op terug. De luchthaven bepaalde in 2003 dat het nog zeker twee jaar ging duren voordat met de bouw zou worden gestart. Een jaar later stelde Schiphol Group de uitbreidingsplannen opnieuw bij en liet weten nog langer met de werkzaamheden te willen wachten.
Op het betreffende terrein is wel een platform aangelegd waar vliegtuigen kunnen worden geparkeerd.
Luchtvaartnieuws.nl publiceert zondag (21 januari) het volledige interview met Ad Rutten.
Van onze redactie
Schiphol was van plan om de nieuwe pier aan te leggen op een relatief klein stuk grond tussen de A4 en het zuidelijke gedeelte van de Zwanenburgbaan. De komst van de J-pier had een nieuwe ontwikkeling betekend voor Schiphol, omdat daarmee zou worden afgeweken van het ‘one terminal’ principe. In de huidige situatie zijn op de luchthaven alle terminals onder één dak gehuisvest. De plannen voorzagen in de aanleg van een soort railverbinding, waarop een ‘people mover’ passagiers zou vervoeren tussen het hoofdgebouw en de J-pier.
Schiphol wilde al zeker vijf jaar geleden aan de bouw van de nieuwe pier beginnen, maar kwam daar wegens de crisis in de luchtvaart na de aanslagen in de Verenigde Staten en de uitbraak van SARS op terug. De luchthaven bepaalde in 2003 dat het nog zeker twee jaar ging duren voordat met de bouw zou worden gestart. Een jaar later stelde Schiphol Group de uitbreidingsplannen opnieuw bij en liet weten nog langer met de werkzaamheden te willen wachten.
Op het betreffende terrein is wel een platform aangelegd waar vliegtuigen kunnen worden geparkeerd.
Luchtvaartnieuws.nl publiceert zondag (21 januari) het volledige interview met Ad Rutten.
Van onze redactie