TEHERAN - Iran Air houdt noodgedwongen vijf Airbus-toestellen aan de grond vanwege een tekort aan reserveonderdelen. De Iraanse luchtvaartmaatschappij heeft met name moeite om aan motoren te komen. Het probleem is dat de motoren van de Airbussen zijn gemaakt door de Amerikaanse onderneming General Electric. De VS verbiedt de export van goederen naar Iran.
Goederen die te maken hebben met de vliegveiligheid vallen gedeeltelijk buiten de door de VS opgelegde sancties. De onderdelen moeten dan echter wel bestemd zijn voor vliegtuigen van Amerikaanse makelij, dus niet het Europese Airbus. Ook mogen de onderdelen niet meer dan tien procent van de totale waarde van het betreffende vliegtuig bedragen, zo meldt Al Jazeera.
Iran Air beschikt over een vloot van zes A300’s en acht A310’s. De rest van de vloot bestaat uit Fokker 100’s, Boeing 727-200’s en diverse oudere versies van de Boeing 747. De maatschappij vliegt drie keer per week met een A300-600 tussen Amsterdam en Teheran.
Goederen die te maken hebben met de vliegveiligheid vallen gedeeltelijk buiten de door de VS opgelegde sancties. De onderdelen moeten dan echter wel bestemd zijn voor vliegtuigen van Amerikaanse makelij, dus niet het Europese Airbus. Ook mogen de onderdelen niet meer dan tien procent van de totale waarde van het betreffende vliegtuig bedragen, zo meldt Al Jazeera.
Iran Air beschikt over een vloot van zes A300’s en acht A310’s. De rest van de vloot bestaat uit Fokker 100’s, Boeing 727-200’s en diverse oudere versies van de Boeing 747. De maatschappij vliegt drie keer per week met een A300-600 tussen Amsterdam en Teheran.