DEN HAAG - Een commissie die onderzoek doet naar de geluidsoverlast bij omwonenden van Schiphol heeft bekend gemaakt dat de werkelijk gemeten geluidsoverlast van de gebruikers van de luchthaven groter is dan tot op heden werd aangenomen op basis van berekeningen. De commissie, die wordt aangevoerd door oud CDA-Senator Eversdijk, meldde in het NOS-journaal van zondagavond (15 januari) dat een ruimer gebied rond de luchthaven moet worden beschermd tegen geluidsoverlast.
Dit komt neer op een gebied van Castricum tot Leiden, een veel groter gebied dan het gebied dat nu binnen de geluidsoverlastzone valt. De uitkomsten kunnen negatieve effecten hebben voor de groeistrategie van de luchthaven.
Volgens de commissie kan Schiphol de chartervluchten beter verplaatsen naar de regionale luchthavens Rotterdam, Eindhoven, Maastricht of Groningen. Voor het gemak wordt hierbij geen rekening gehouden met het feit dat Rotterdam al tegen haar eigen geluidsnormen aanloopt.
De commissie rond Eversdijk bracht zondag advies uit aan het kabinet over de geluidsontwikkelingen rond Schiphol. Volgens Eversdijk wil zijn commissie de groei van Schiphol niet tegenwerken, maar de roep om geluidsarme toestellen en minder nachtvluchten wordt steeds luider.
Het onderzoek rond Schiphol heeft verder uitgewezen dat er een ‘georganiseerd wantrouwen’ bestaat van de omwonenden richting de luchthaven.
Dit komt neer op een gebied van Castricum tot Leiden, een veel groter gebied dan het gebied dat nu binnen de geluidsoverlastzone valt. De uitkomsten kunnen negatieve effecten hebben voor de groeistrategie van de luchthaven.
Volgens de commissie kan Schiphol de chartervluchten beter verplaatsen naar de regionale luchthavens Rotterdam, Eindhoven, Maastricht of Groningen. Voor het gemak wordt hierbij geen rekening gehouden met het feit dat Rotterdam al tegen haar eigen geluidsnormen aanloopt.
De commissie rond Eversdijk bracht zondag advies uit aan het kabinet over de geluidsontwikkelingen rond Schiphol. Volgens Eversdijk wil zijn commissie de groei van Schiphol niet tegenwerken, maar de roep om geluidsarme toestellen en minder nachtvluchten wordt steeds luider.
Het onderzoek rond Schiphol heeft verder uitgewezen dat er een ‘georganiseerd wantrouwen’ bestaat van de omwonenden richting de luchthaven.