AMSTERDAM - Stork moet nu zijn luchtvaartdivisie fors uitbreiden om te voorkomen dat het onderdeel in de marge van de branche belandt. Als de directie van het conglomeraat zich richt op uitsluitend deze divisie krijgt Nederland binnen twee tot drie jaar weer een ‘luchtvaartkampioen'. Dat betoogden twee grootaandeelhouders van Stork, Centaurus en Paulson, donderdag (12 oktober) tijdens de bijzondere aandeelhoudersvergadering.
De twee, die samen ongeveer een derde van de stukken bezitten, proberen de aandeelhouders ervan te overtuigen dat het opsplitsen van Stork de beste optie voor het bedrijf is.
De hedgefunds willen dat Stork zijn onderdelen Food Systems en Technical Services verkoopt en zich alleen concentreert op de luchtvaart. “De huidige strategie van Stork is verkeerd'', zei bestuursvoorzitter Bernard Oppetit van Centaurus.
Stork moet echter nu handelen, denken de grootaandeelhouders. De grote vliegtuigbouwers Boeing en Airbus werken met steeds minder toeleveranciers samen. Ze selecteren de bedrijven vooral op schaalgrootte. Stork is nu nog een kleine speler en dreigt daardoor de boot te missen, aldus Centaurus en Paulson.
Ongeveer 2000 personeelsleden van Stork hielden eerder op donderdag een manifestatie tegen de splitsing. Het bestuur van Stork is ook tegen en reageert later donderdagmiddag op de plannen van Centaurus en Paulson. Op de vergadering zijn 329 aandeelhouders aanwezig. Zij vertegenwoordigen 52,9 procent van de stemmen en stemmen later op de dag over het voorstel van de hedgefunds.
(c) Reismedia / ANP
De twee, die samen ongeveer een derde van de stukken bezitten, proberen de aandeelhouders ervan te overtuigen dat het opsplitsen van Stork de beste optie voor het bedrijf is.
De hedgefunds willen dat Stork zijn onderdelen Food Systems en Technical Services verkoopt en zich alleen concentreert op de luchtvaart. “De huidige strategie van Stork is verkeerd'', zei bestuursvoorzitter Bernard Oppetit van Centaurus.
Stork moet echter nu handelen, denken de grootaandeelhouders. De grote vliegtuigbouwers Boeing en Airbus werken met steeds minder toeleveranciers samen. Ze selecteren de bedrijven vooral op schaalgrootte. Stork is nu nog een kleine speler en dreigt daardoor de boot te missen, aldus Centaurus en Paulson.
Ongeveer 2000 personeelsleden van Stork hielden eerder op donderdag een manifestatie tegen de splitsing. Het bestuur van Stork is ook tegen en reageert later donderdagmiddag op de plannen van Centaurus en Paulson. Op de vergadering zijn 329 aandeelhouders aanwezig. Zij vertegenwoordigen 52,9 procent van de stemmen en stemmen later op de dag over het voorstel van de hedgefunds.
(c) Reismedia / ANP