AMSTERDAM - De Europese Commissie ziet na 2012 geen goede redenen voor het voortbestaan van milieubelastingen op vliegen, zoals de omstreden Nederlandse vliegtaks. Dit zei een Europese beleidsambtenaar maandag tijdens het congres ‘Sustainable Aviation: Sound and Climate in perspective’ in Amsterdam. In 2012 gaat de luchtvaart deelnemen aan het Europese systeem voor emissiehandel.
"Als emissiehandel er is, zijn er geen redenen voor het in stand houden van andere belastingen'', zei David Batchelor die als beleidsambtenaar werkzaam is op het directoraat-generaal Transport van de Europese Commissie op de conferentie. Hij wees erop dat dit het officiële beleid van de commissie is.
De Europese Commissie steunt met deze opstelling Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine. In augustus zei deze ook al dat de vliegtaks na invoering van de emissiehandel moet worden afgeschaft. Premier Jan-Peter Balkenende zei toen in een reactie dat het nog te vroeg was “om uitspraken te doen''.
Weerstand
Overigens blijft aan beide kanten van de Atlantische Oceaan stevige weerstand bestaan tegen het opnemen van de luchtvaartindustrie in het Europese emissiehandelsysteem. Vertegenwoordigers van KLM en de Amerikaanse luchtvaartindustrie verwierpen tijdens het congres het EU-voorstel. Volgens het voorstel moeten luchtvaartmaatschappijen vanaf 2012 rechten hebben voor de uitstoot van CO2. Een deel van de rechten krijgen ze gratis toegewezen en een deel moeten ze kopen op een veiling of op de markt voor CO2-rechten.
KLM is van mening dat de Europese Unie meer nadruk moet leggen op onder meer technologische ontwikkeling door vliegtuigbouwers. “Je kunt de grootste druk leggen op de zwakste schakels, maar het in elkaar slaan van de luchtvaartmaatschappijen helpt niet als je geen actie afdwingt door de hele keten'', zei KLM-directielid Jan Ernst de Groot.
Het congres ‘Sustainable Aviation: Sound and Climate in perspective’ werd georganiseerd door het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL), in samenwerking met het Sustainable Aviation Network Europe (SANE).
(c) Reismedia / ANP
"Als emissiehandel er is, zijn er geen redenen voor het in stand houden van andere belastingen'', zei David Batchelor die als beleidsambtenaar werkzaam is op het directoraat-generaal Transport van de Europese Commissie op de conferentie. Hij wees erop dat dit het officiële beleid van de commissie is.
De Europese Commissie steunt met deze opstelling Schiphol-topman Gerlach Cerfontaine. In augustus zei deze ook al dat de vliegtaks na invoering van de emissiehandel moet worden afgeschaft. Premier Jan-Peter Balkenende zei toen in een reactie dat het nog te vroeg was “om uitspraken te doen''.
Weerstand
Overigens blijft aan beide kanten van de Atlantische Oceaan stevige weerstand bestaan tegen het opnemen van de luchtvaartindustrie in het Europese emissiehandelsysteem. Vertegenwoordigers van KLM en de Amerikaanse luchtvaartindustrie verwierpen tijdens het congres het EU-voorstel. Volgens het voorstel moeten luchtvaartmaatschappijen vanaf 2012 rechten hebben voor de uitstoot van CO2. Een deel van de rechten krijgen ze gratis toegewezen en een deel moeten ze kopen op een veiling of op de markt voor CO2-rechten.
KLM is van mening dat de Europese Unie meer nadruk moet leggen op onder meer technologische ontwikkeling door vliegtuigbouwers. “Je kunt de grootste druk leggen op de zwakste schakels, maar het in elkaar slaan van de luchtvaartmaatschappijen helpt niet als je geen actie afdwingt door de hele keten'', zei KLM-directielid Jan Ernst de Groot.
Het congres ‘Sustainable Aviation: Sound and Climate in perspective’ werd georganiseerd door het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL), in samenwerking met het Sustainable Aviation Network Europe (SANE).
(c) Reismedia / ANP