ROTTERDAM - Grote verkeersvliegtuigen van en naar Rotterdam Airport veroorzaakten vorig niet veel meer geluidshinder voor de meeste omwonenden dan in 2001. Dat blijkt uit onderzoek vorig najaar door de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Rotterdam-Rijnmond. De resultaten werden maandag (28 april) bekend.
Degenen die het dichtst bij de luchthaven wonen, in Overschie, Hillegersberg en Schiebroek, ervaren meer hinder. Bewoners elders in het gebied hebben juist minder last van grote verkeersvliegtuigen of geven aan dat de hinder niet is toegenomen.
De categorie ergste hinder is in het hele onderzoeksgebied gelijk gebleven, al zijn er wel verschuivingen ten opzichte van het onderzoek in 2001. In Vlaardingen is de hinder duidelijk afgenomen, maar die in Overschie - dat vlakbij het vliegveld ligt - is veel groter geworden.
De meeste inwoners van het gebied mogen dan minder of dezelfde klachten hebben over het lawaai van grote verkeersvliegtuigen, ze ervaren wel veel meer overlast door verkeersgeluid. Verkeerslawaai geeft nu voor de meeste mensen de grootste hinder.
Alleen in Hilligersberg en Schiebroek blijft het vliegverkeer de bron die het woongenot het meest bederft. Al met al valt het wel mee voor de meeste bewoners: 91 procent is tevreden tot zeer tevreden over de woonomgeving, ondanks eventuele geluidshinder.
Rotterdam Airport en de Commissie Milieuhygiëne Luchtvaartterrein Rotterdam (CMLR) lieten nagaan welke factoren naast geluid bron van ergernis zijn. De relatie met de luchthaven heeft ook effect op het beleven van overlast door omwonenden. Het onderzoek laat zien dat een goede communicatie over de activiteiten en de geluidshinder veel kan bijdragen aan het vergroten van het maatschappelijk draagvlak voor de luchthaven.
De bureaus die het onderzoek uitvoerden, raden Rotterdam Airport aan de omwonenden meer te informeren over (te verwachten) geluidshinder, vliegroutes, openingstijden, handhaving en overtredingen. De directie heeft inmiddels een aantal aanbevelingen in beleid omgezet.
(c) ANP
Degenen die het dichtst bij de luchthaven wonen, in Overschie, Hillegersberg en Schiebroek, ervaren meer hinder. Bewoners elders in het gebied hebben juist minder last van grote verkeersvliegtuigen of geven aan dat de hinder niet is toegenomen.
De categorie ergste hinder is in het hele onderzoeksgebied gelijk gebleven, al zijn er wel verschuivingen ten opzichte van het onderzoek in 2001. In Vlaardingen is de hinder duidelijk afgenomen, maar die in Overschie - dat vlakbij het vliegveld ligt - is veel groter geworden.
De meeste inwoners van het gebied mogen dan minder of dezelfde klachten hebben over het lawaai van grote verkeersvliegtuigen, ze ervaren wel veel meer overlast door verkeersgeluid. Verkeerslawaai geeft nu voor de meeste mensen de grootste hinder.
Alleen in Hilligersberg en Schiebroek blijft het vliegverkeer de bron die het woongenot het meest bederft. Al met al valt het wel mee voor de meeste bewoners: 91 procent is tevreden tot zeer tevreden over de woonomgeving, ondanks eventuele geluidshinder.
Rotterdam Airport en de Commissie Milieuhygiëne Luchtvaartterrein Rotterdam (CMLR) lieten nagaan welke factoren naast geluid bron van ergernis zijn. De relatie met de luchthaven heeft ook effect op het beleven van overlast door omwonenden. Het onderzoek laat zien dat een goede communicatie over de activiteiten en de geluidshinder veel kan bijdragen aan het vergroten van het maatschappelijk draagvlak voor de luchthaven.
De bureaus die het onderzoek uitvoerden, raden Rotterdam Airport aan de omwonenden meer te informeren over (te verwachten) geluidshinder, vliegroutes, openingstijden, handhaving en overtredingen. De directie heeft inmiddels een aantal aanbevelingen in beleid omgezet.
(c) ANP