BERLIJN - De Duitse luchtvaartmaatschappij Air Berlin en WheelTug uit Gibraltar hebben een intentieverklaring getekend voor de levering van elektromotoren voor de neuswielen van 110 vliegtuigen. Na montage van deze motoren in het neuswiel, kunnen de vliegtuigen zelfstandig naar en van de gate en opstelplaatsen taxiën zonder dat hiervoor de hoofdmotoren hoeven te draaien.
De bestelling betreft 47 elektromotoren voor Boeing 737-700’s en -800’s en 63 motoren van hetzelfde type voor Airbus A320’s.
WheelTug werkt sinds 2005 aan dit concept en liet in december 2010 op de luchthaven van Praag al zien dat een met een WheelTug uitgeruste 737 van het Tsjechische Travel Service van z’n plaats kon komen onder winterse omstandigheden. In juni 2012 voerde WheelTug opnieuw proeven uit met een Boeing 737-700, ditmaal van de Duitse luchtvaartmaatschappij Germania.
Volgens Wheeltug verbruikt een taxiënde A320 of 737 gemiddeld 11 tot 12,5 kilo brandstof per minuut. Wanneer gebruik wordt gemaakt van de elektromotor (die gevoed wordt met stroom afkomstig van de APU) neemt dit verbruik af tot maximaal 2 kilo brandstof.
De bevindingen zijn over de hele linie zo veelbelovend dat inmiddels negen maatschappijen oren hebben naar deze neuswielvariant, waaronder KLM en Corendon Airlines. Wanneer alle intenties worden omgezet in orders, zullen in totaal 439 A320’s en 737’s een elektromotor in het neuswiel krijgen. Door het voornemen van Air Berlin kunnen daar nog eens 110 toestellen aan toe worden gevoegd. WheelTug mikt op een certificatie eind 2013.
Van onze redactie
Foto: Wheeltug