Wie had dat gedacht? Wat waren we blij dat de wereld weer openging. Dat de reisrestricties steeds meer werden versoepeld en uiteindelijk half juni grotendeels zijn verdwenen. De verre bestemmingen volgden wat later (met name Azië), maar ook daar zit het tempo van de versoepelingen er goed in. Met als meest recente geweldige ontwikkeling het afschaffen van de testverplichting voor terugkerende Amerikanen.
De wereld ging dus open en daar zaten de Nederlanders echt op te wachten. De boekingen namen toe en niet alleen dat: ook de reissommen stegen mee. Die snelle opleving bleef niet alleen beperkt tot vakantieverkeer. Ook de zakelijke reiziger ging weer op pad en dat toont aan dat al die consultancybureaus en trendwatchers het gewoon niet bij het rechte eind hadden. Met name het MKB-segment is qua business travel weer helemaal terug. Zonder triomfantelijk te doen, maar: I told you so! Ik ben er altijd van uitgegaan dat zodra we weer konden, dat we ook weer en masse zouden gaan. Tot zover het goede nieuws.
De situatie op Schiphol neemt dramatische vormen aan. Met excessen rond de meivakantie en het eerste pinksterweekend. Beide keren was het trouwens een samenspel tussen stakende bagagemedewerkers, annulerende airlines en personeelsgebrek op Schiphol. Zonder teveel in detail te treden: Schiphol probeert er alles aan te doen om de situatie beheersbaar en voorspelbaar te maken. De medewerkers op Schiphol verdienen een pluim; de afgelopen weken waren de rijen veel te lang maar bleek het uiteindelijk wel behapbaar. Maar gelet op de grote hoeveelheid boekingen voor de zomer en gelet op de maximale capaciteit van Schiphol (mede afhankelijk van het aantal beveiligers) maak ik mij ernstige zorgen voor grote delen van de zomer.
Natuurlijk zou ik hier liever zeggen dat het hopelijk gaat meevallen, al was het maar omdat de beelden van die rijen nou niet bepaalt de boekingen voor de zomer stimuleren. En de reissector heeft die boekingen keihard nodig na twee jaar corona-ellende. Daarnaast moeten we ook maar afwachten hoe lang deze boekingshausse gaat duren gelet op de financieel-economische verwachtingen voor de nabije toekomst.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze zomer zorgelijk gaat verlopen, met een dreigende financiële schade voor de reissector die de covidschade nog wel eens kan gaan overtreffen. Als ik dat uitreken op de achterkant van een sigarendoosje dan kan dat oplopen tot minstens tien tot twintig miljoen euro per (overcapaciteits)dag in de zomer. Ga er maar aan staan! Wij gaan er wel aan staan trouwens. Natuurlijk onderzoekt de ANVR nadrukkelijk de mogelijkheid tot het indienen van een claim namens getroffen reisorganisaties.
Tot overmaat van ramp zien wij ook dat, op een al overvol Schiphol, er af en toe nog nieuwe slots worden uitgedeeld. Die voor vluchten naar Tampere of all places als hoogte- of dieptepunt. Daar kan Schiphol natuurlijk niets aan doen. Daar is de slotcoördinator voor verantwoordelijk. Die kan er zelf ook niets aan doen. Maar de minister van IenW kan er wél wat aan doen door het geven van een aanwijzing aan die zelfde slotcoördinator. Niet te geloven dat dit niet gebeurd is.
Ondertussen zijn duizenden reisprofessionals bezig om getroffen klanten zo goed mogelijk te helpen. Ook die verdienen een pluim. Heb je je verheugd op het leukste wat er is - mensen een leuke vakantie te bezorgen - ben je de afgelopen weken (bijna) alleen maar bezig om je klanten te moeten teleurstellen. Niet eens door een eigen fout, maar door omstandigheden die volstrekt buiten je eigen invloedssfeer liggen.