Goof Bakker: Bescheidenheit

29 april 2011

"Bescheidenheit ist eine Zier, aber weiter kommt mann ohne ihr", placht mijn moeder altijd te zeggen. Bescheidenheid is een deugd, maar veel schiet je er niet mee op, vrij vertaald. Bescheidenheid is een kenmerk van Embraer.

Deze week kreeg ik van collega Erik Brouwer een interview met CEO Curado toegezonden over de o-zo-belangrijke opvolging van de B737 / A320. Daarin liet de vriendelijke Braziliaan weer eens de term 'to my humble opinion' vallen, sprekende over een aanstaande beslissing van Boeing op dit gebied.

Humble, humble. Is daar reden voor? Nee! De ERJ-145 en de E-190 doen het prima, en de Phenom-serie is in ongelooflijk korte tijd knap ontwikkeld, vlekkeloos gecertificeerd en heel doordacht op een loeiend-moeilijke markt gebracht. De mening van Curado verdient het dus om gehoord te worden.

Toch is nederigheid een kenmerk van àlle Embraer-communicatie. Zelfs het eigen magazine 'Bandeirante' is een wereld van verschil met de somtijds overdreven-borstklopperige magazines die Airbus en Boeing uitgeven.

Ooit zat ik in een persconferentie daar in Sao José dos Campos, waar een woordvoerder van Embraer weer eens in uiterst bescheiden termen sprak over de eigen prestaties, in vergelijking met die van de Grote Twee. "Do you read the newspapers?', vroeg een aanwezige journalist toen cynisch, refererende aan de technische en organisatorische puinhoop die Boeing en Airbus er toch met enige regelmaat van maken.

Integendeel, 'mutatis mutandis' zou Boeing er goed aan doen om eens snel met deze innovatieve Brazilianen te gaan praten. Er wordt wederzijds al wat gesnuffeld, heb ik begrepen. Verstandig, want de technische, productie-technische en organisatorische vaardigheden van Embraer zouden wel eens een pracht van een combinatie kunnen zijn met de enorme 'installed base' die Boeing wereldwijd heeft. Jawel, samenwerken om de B737 een succesvolle opvolger te bezorgen. 

Dan zouden ze getweeën Airbus wel eens een behoorlijk poepje kunnen laten ruiken. En dat in het belangrijkste segment dat de luchtvaartwereld kent. Een slimme zet, naar mijn - natuurlijk zeer bescheiden - mening.

Goof Bakker


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen