Goof Bakker: Waarde

18 februari 2012

"Gek idee", zei collega-schrijver Erik Brouwer, terwijl we naar een vijftal impeccable gerestaureerde P-51 Mustangs in een hangar in de buurt van Orlando stonden te gapen.

"Gek idee, dat deze vijf Mustangs bij elkaar nog geen kwart waard zijn van wat die geparkeerde Gulfstream V daar verderop kost. Een Mustang heb je al voor twee miljoen dollar. De Gulfstream kost veertig."

We gaan even door. Voor één jumbojet heb je alle wereldwijd vliegende Mustangs. Dat zijn er namelijk honderdtwintig. Dan hebben we het overigens wel over de '400', want die kostte kort geleden nog rond de 250 miljoen.

De nieuwe 747-8F, die maar iets groter en zuiniger is, kost opeens 320 miljoen. Dat is overigens weer vijftien (!) keer zoveel als wat de eerste B747-100 in 1967 kostte. Die had u destijds voor minder dan vijfentwintig miljoen. Een hedendaagse 737 kost al ruim twee keer zo veel. Die nieuwe jumbo mag blijkbaar opeens zo duur zijn, omdat-ie concurreert met de A380, die ruim 400 miljoen kost.

Allemaal nominale dollars, natuurlijk. Als u ze om wilt rekenen naar inflatie-gecorrigeerde of BigMac-equivalente dollars moet u dat zelf even doen.

Uurprijzen vergelijken we een volgende keer wel, maar misschien is een leuk voorschotje dat een beetje businessjet rond de 2500 dollar per uur kost. En laat dat nou precies zijn wat de meeste operators ook vragen voor een uurtje in een DBO P-51! En daar zit geen woekerwinst op, kan ik u verklappen.

Opmerkelijk is dat zelfs een instapmodel businessjet, een Cessna Mustang, al anderhalf keer zo veel kost als zo’n gerestaureerde, maar volledig luchtwaardige oorlogsheld.

Als ik overigens tussen de beide Mustangs moest kiezen, wist ik het wel.

Dan kwam ik elk weekend even een low pass maken in mijn P-51 op alle groene velden. En dan ging ik naar Cannes, Nice en St. Tropez lekker met de KLM. 

Goof Bakker

(Goof Bakker is tekstschrijver en reclame- en PR-specialist)  


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen