Guillaume Burghouwt: Flugsteuer

19 november 2010

Er waart een spook door Europa. En zijn naam is vliegbelasting. Duitsland krijgt per 1 januari de Flugsteuer, die afhankelijk van de afstand, 8 tot 45 euro per persoon gaat bedragen. Oostenrijk zoekt per volgend jaar aansluiting bij Duitsland (de Duitse vertaling hiervan mag u zelf verzinnen) met een Flugabgabe tussen de 8 en 35 euro per persoon. Het Verenigd Koninkrijk heeft per 1 november de Air Passenger Duty verhoogd. Een economy class passagier op een korte vlucht betaalt 12 pond. Een business class passagier naar Singapore is een indrukwekkend 170 pond kwijt.

De Ierse buren zijn een stuk voordeliger uit: passagiers betalen drie euro op een korte en een tientje op een lange vlucht. De Fransen hebben er een egalitaire strik omgedaan, maar ook hun Taxe de Solidarité blijft een natuurlijk een ordinaire vliegbelasting. En wist u dat zelfs Malta een vliegbelasting heeft? Eurocommissaris Lewandowski bekijkt ondertussen de mogelijkheden om via een 'aviation scheme' direct belasting te heffen bij de Europese burgers.

De vliegbelasting lijkt in Europa 'here to stay', alhoewel die vorig jaar in Nederland nog het veld moest ruimen. De ervaringen met een jaar Nederlandse vliegbelasting geven een mooi doorkijkje naar de effecten elders. Het meest in het oog springend effect is de weglek naar het buitenland. Met name Weeze liet na de invoering van de Nederlandse belasting een ongekende groei zien. Maar ook Düsseldorf profiteerde sterk op vooral intercontinentale bestemmingen. De afschaffing van de vliegbelasting heeft dit weglekeffect maar ten dele kunnen terugdraaien: Weeze en Düsseldorf staan inmiddels gegrift in de 'mental map' van de Nederlandse reiziger.

Ook de Duitse Steuer zal ongetwijfeld tot een 'vlucht' van passagiers over de grens leiden, vooral vanuit het dichtbijgelegen Ruhrgebied richting Nederlandse luchthavens als Eindhoven en Maastricht. In tegenstelling tot de Duitse passagiers uit het Ruhrgebied, heeft de Engelse nauwelijks mogelijkheden om de tax te ontvluchten. Voor een vakantie in het Caribisch gebied betaalt een Engels gezin van vier personen 300 pond meer dan een Nederlands gezin vertrekkend vanaf Schiphol. Dat tikt aan. Zelfs zo erg dat het voor een Engels gezin te overwegen valt twee aparte tickets te boeken: eentje van Luton naar Amsterdam en eentje van Amsterdam naar de Cariben. Als het gezin bereid is om op Amsterdam opnieuw in te checken hoeft slechts 48 pond aan APD betaald te worden, omdat de belasting dan alleen betrekking heeft op de vlucht Luton-Amsterdam. Ik ruik kansen in het transfersegment voor 'self-help hubbing'. Laten we die oude slogan 'Amsterdam: London's third airport' snel uit de mottenballen halen.

Zolang de Europese Commissie geen vliegbelasting op Europees niveau invoert, lijkt Nederland hierbij spekkoper. Niet alleen vanwege de weglek van passagiers naar Nederlandse luchthavens. Niet alleen omdat Michael O'Leary Weeze en Hahn steeds vaker links zal laten liggen ten gunste van landen zonder vliegbelasting. Maar ook omdat de Nederlandse luchthavens zich een prominentere plek zullen verwerven op de mental map van de Duitse herkomst-bestemmingspassagier. Pakt die ticket tax uiteindelijk toch nog positief uit.

Bent u nieuwsgierig geworden naar de implicaties van de vliegbelasting in verschillende landen? Op http://www.airneth.nl verzamelen we voor u de ticket tax studies.

Guillaume Burghouwt
Directeur Airneth


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen