Dit vraagt Jack Nicholson zich af in de film ‘Mars Attacks’. Jack spreekt in deze film over een intergalactische rel tussen twee planeten, zeg maar Mars en onze moederplaneet. Even zag het er slecht voor ons aardbewoners uit maar uiteindelijk wisten we samen te overwinnen dankzij een stukje jodelmuziek die de Marsbewoners uit elkaar deed, eh..vallen.
Het bovenstaande in ogenschouw nemende ziet u hier een bekend Hollywoodformat voorbijkomen. Een aanvaller, een verdeelde tegenstander en een, naar het zich even laat aanzien, slechte afloop. Trouw aan het format gaan de ‘verdeelden’ samenwerken met een prachtig resultaat tot gevolg.
Dit format wordt door Hollywood eindeloos herhaald dus trek ik de conclusie dat deze verhaalvorm uit het leven gegrepen moet zijn. Om mij heen kijkend zie ik dit plot zich overal voltrekken; alleen het stuk dat de verdeelden gaan samenwerken zie ik minder vaak. Schijnbaar is de film van het leven nog maar halverwege.
We zitten hier op luchtvaartnieuws.nl dus ik ga nu een bruggetje slaan naar de luchtvaart. De Marsbewoners zijn de regelgevers in deze wereld waarvan sommigen, met de ‘beste intenties’, de luchtvaart bestempelen tot de meest vervuilende industrie ter wereld. Dat regelgevers deze ideeën over luchtvaart hebben komt doordat er organisaties zijn die wel heel goed samenwerken en voor hun activiteiten zelfs subsidie ontvangen van de regelgevers.
De verdeelden zijn de luchtvaartsectoren, grote luchtvaart, kleine luchtvaart en museale luchtvaart. Deze sectoren zijn nog niet verdeeld genoeg dus dat kan beter : de grote luchtvaart verdelen we in binnenlandse en internationale luchtvaart, vracht luchtvaart, personenvervoer, prijsvechters en flagcarriers. De kleine luchtvaart (een niet beledigend bedoelde term) kunnen we ook nog verder verdelen, KNVvL, AOPA en de VNLO. De museale luchtvaart wordt vertegenwoordigd door een koepelorganisatie, te weten de NFHL. Hier houdt die verdeling op, tenzij de leden niet goed samenwerken. We mogen stellen dat verdeeldheid algemeen voorkomt in de luchtvaart sector.
Wat mij betreft zitten we dus halverwege de film. De regelgever aan de ene kant en de verdeelden aan de andere kant van de tafel. Nu gaat u zeggen, “leuk bedacht maar de problemen van de grote luchtvaart hebben niks te maken met mijn problemen”, of omgekeerd. Goed, dat zal vaak waar zijn maar over deze problemen heb ik het niet, ik heb het over het imagoprobleem, het probleem dat de luchtvaart de meest vervuilende industrie ter wereld zou zijn. “Kom op zeg, de regelgever weet toch wel beter?“, vraagt u. Sommigen regelmakers wel, maar toch komt deze bewering niet uit de lucht vallen: ik las hem letterlijk in een kamerstuk over een belastingplan.
Let’s all just….get along! Dat is waar we heen moeten als verdeelden om eindelijk de film voorbij het ‘halfway’ moment te krijgen. Samen kunnen we de ‘Uiver- tijden’ weer laten herleven en het draagvlak in de samenleving vergroten. Natuurlijk zullen we ons maximaal inspannen om onze verantwoordelijkheid te nemen op milieu en andere gebieden, dat strekt ons ook tot eer en ook dat vergroot, terecht, het draagvlak in de samenleving.
Op dit moment zijn er mooie initiatieven om dit proces op gang te krijgen. De KLM heeft net voor een integrale aanpak gekozen onder de naam ‘Holland Aviation House’. Dit op Lelystad gevestigde luchtvaartcentrum gaat zich bezighouden met informatie, educatie en evenementen rond de luchtvaart. Voor historische luchtvaart, mijn dingetje, is ook ruimte ingebouwd. Het PNL heet nu ‘Platform Duurzame Luchtvaart’ (PDL) en gaat ook onverminderd door met het belangrijke werk.
Laten we deze organisaties van harte steunen in hun niet aflatende strijd de luchtvaartonzin de wereld uit te helpen. Laten we in ‘true Hollywood style’ deze film tot een happy end brengen.
Harry Haas
Voorzitter NFHL
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.