In de strijd tussen de grote vliegtuigmerken van deze wereld zijn na afgelopen zomer twee reuzen overgebleven, Airbus en Boeing. Airbus nam de C series verkeersvliegtuigen van Bombardier over en Boeing slokte de Braziliaanse vliegtuigfabrikant Embraer op. We kunnen nu rustig zeggen dat er naast Boeing en Airbus nooit meer een ander (westers) merk verkeersvliegtuig zal rondvliegen. De C Series van Bombardier is al direct omgedoopt tot Airbus A220 en het zal niet lang meer duren voordat de Embraers als Boeing zullen rondvliegen. Er zal zich nooit meer een andere fabrikant in deze strijd der luchtvaartgiganten mengen. De kosten en de risico’s zijn simpelweg te groot voor nieuwe spelers om serieus mee te kunnen doen op dit speelveld. Dus Boeing of Airbus, dat is waar we uit kunnen kiezen.
Voor een passagier valt er overigens maar weinig te kiezen. Als passagier boek je een ticket van A naar B en bijna niemand kijkt naar het vliegtuigtype waar je uiteindelijk instapt. Bij de meest verkochte vliegtuigtypes houden de Airbus A320 en de Boeing 737 elkaar aardig in evenwicht, maar ik denk niet dat de voorkeur van reizigers hier enige rol in speelt. Ze vliegen allebei en wie heeft er nou echt door dat je in een A320 meer ruimte hebt dan in een 737?
Als piloot kun je ook eigenlijk nooit kiezen op welk toestel je vliegt, je bent daarvoor teveel afhankelijk van je werkgever. Luchtvaartmaatschappijen kiezen vaak vliegtuigen van één fabrikant. Voor vliegers zijn er wel behoorlijke verschillen tussen Boeing 737 en Airbus A320 vliegtuigen. De A320 was ooit het eerste verkeersvliegtuig dat met computers bestuurd wordt, terwijl zelfs de modernste 737 nog steeds voortborduurt op haar voorouders die al meer dan vijftig jaar geleden het levenslicht zagen. Dat kun je bijvoorbeeld in de besturing heel goed voelen. Zeker als het een beetje turbulent is, moet je in de Boeing flink aan het stuur draaien, trekken en duwen om het toestel op koers te houden. Zo niet in de Airbus. Haar laat je via de computerstick met zachte hand weten waar je graag naartoe zou willen.
In de cockpit zie je ook de andere verschillen. Boeing heeft naast een ouderwets stuur een bijna prehistorisch plafondpaneel met grote schakelaars, terwijl je in het plafond van de Airbus cockpit een strak paneel met moderne knopjes ziet. De beeldschermen en de computer bedieningspanelen lijken gelukkig wat meer op elkaar, maar de echte verschillen zitten in de filosofie en de software van beide vliegtuigen. In de Airbussen is de automatisering veel verder doorgevoerd en dat is heerlijk zolang alles goed gaat. De Boeing is traditioneler en dat is soms weer prettiger bij problemen. Het allergrootste verschil is het Airbus tafeltje dat precies op de plek zit waar de concurrentie een stuur heeft. De vraag is natuurlijk, wat wil je liever recht voor je? Een stuur of een tafeltje, zodat je dat heerlijke vliegtuigeten zelfs bij turbulentie zonder te morsen kunt verorberen? Ik weet het wel.
Jan Cocheret
[email protected]
Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Lees iedere maand de nieuwste column van Jan Cocheret in het magazine.